Fortsätt till huvudinnehåll

Little child

Denna dag började med att jag vaknade på sidan! Det har gjort på tok för ont förut men idag kändes det helt okej. Så OM/när Anders får komma tillbaka till anhörigboendet kan vi äntligen sova sked igen. Så himla gott❤
Det här med anhörigboende. Jag personligen tyckte att det gick lite för fort. Som ni vet har vi haft en väldigt psykisk påfrestande resa redan som det är. Lilla livet föddes på lördag eftermiddag. Anders kom på söndagen. På tisdagen skrevs vi ut från BB i tron om att komma på samma avdelning som vår son. Så blev det inte. Vi blev placerade på ett annat plan där de hade anhörigboende. Anders har aldrig fått någon mat på sjukhuset utan har behövt fixa varje måltid själv vilket jag kan tycka är jättedåligt, de få dagar vi låg på BB kunde han allt ha fått maten. Men jag förstår såklart att det har med politiken att göra. 
När vi sedan skrivs ut ska vi plötsligt börja laga vår egen mat i ett gemensamt kök på anhörigboendet. Hur ska vi få tag på den är det tänkt? Kan ju bli lite knepigt när man precis flyttat med sina grejer till ett nytt rum, jag sitter i rullstol så Anders får skjutsa runt på mig, vi vill såklart vara hos vår son hela tiden och vi har ingen aning om hur vi ska få tag på mat. Här på sjukhuset finns restaurang och en "motsvarande pressbyrån-butik". Ge oss 2 dagar så är vi panka sedan. Eftersom vi båda är "tillfälligt föräldralediga" är inte kontot det fetaste heller. Jag kan tycka att den övergången gått lite illa till. Men nu en vecka senare flyter allt på bra. Det är inte sjukhusets förtjänst utan de andra anhöriga vi fått hjälp av. 

Igår uppmärksammades Världsprematurdagen❤ Jag tyckte att det var väldigt givande att sitta och lyssna på. Läkare som pratade forskning men framför allt de 2 mammorna som berättade om sina erfarenheter och har startat lilla barnets fond❤ i pausen går jag fram till en av mammorna och frågar om de har någon bas i Värmland men närmaste är i Örebro. Sedan får jag träffa en tjej som födde tvillingar för 2 1/2 år sedan. Den ena mår bra och den andra blev en ängel. Jag vill verkligen inte ha de tankarna. Om vår lilla krigare skulle bli en ängel. Klart han inte ska bli det! Får dåligt samvete av att tanken ens finns i min hjärna. Sänder ett förlåt till dig som just nu ligger och sussar så sött en våning upp, mamma ska inte tänka så❤

Tänk att jag visste så lite om prematur innan jag blev mamma. Min mamma har ju fött både mig och min syster för tidigt så det har jag fått höra. Men hon behövde inte föda 3 månader för tidigt. Min bästa vän jobbar på neo i Karlstad så via henne vet jag oxå om att detta existerar. Men tänk att vart tionde barn hamnar på neo. Det är ganska många. Ändå känner jag att man inte fått information om detta. Jag menar inte att vi ska skrämma upp alla blivande mammor men kanske att man faktiskt kan prata om det på MVC så man är liiite mer psykisk beredd om det skulle hända. 

Det här med forskningen.. 
Jag är så otroligt tacksam över att det har gått framåt. På 70-talet hade ett för tidigt fött barn på 1000gr ca 10% chans att överleva. Tack vare den snabba utvecklingen har ett sådant barn idag 90% chans att överleva. Hade vårt lilla mirakel varit född innan 1984 hade han inte ens klassats som en bebis. I Sverige har man lyckats rädda liv fr.o.m. v22 nu.

Igår lyssnade jag på en av lillemans läkare som visade forskningsfinansieringen. 
Barn födda mellan v22-32 är ca 1200 barn.
Forskningsfinansieringen kommer från lilla barnets fond som är en ideell förening och de får in 350 000 kr om året från privatpersoner/företag. Det blir 290 kr per barn. 290 kr till min lille pojk som ligger och kämpar. 
Jämför med barncancerfonden. Där har du 300 barn om året som drabbas. Forskningsfinansieringen i den kategorin är 160 000 000kr. Alltså 530 000kr per barn. Jag menar verkligen inget illa om det, såklart är det jättebra! Det jag menar är att tänk om vi kunde få liknande resurser på prematurforskning som barncancerforskningen❤❤❤ 

Jag känner redan nu att allt det som  pågår i livet kommer jag en dag förmedla till andra i ett större rum än via denna blogg. Kanske finns det någon mening att jag är den teaterapa jag är i dag? Den ådern kanske finns i mig för att jag skulle vara med om detta, vem vet? 
Jag kommer iallafall våga tala ut om denna episod i mitt liv, den har och kommer alltid prägla mig som människa och jag vet att den gör mig starkare även fast jag aldrig känt mig så svag förut. 
"Du vet inte hur stark du är förrän ditt enda alternativ är att vara stark"

Alla ni vänner som hör av er och vill finnas där där vår familj, som tänker på oss och önskar det fanns något ni kunde göra: känner ni att ni har råd får ni mer än gärna smsa: lillabarnet (till telefonnummer: 72901)
Så skänker du en 50-lapp. ❤
På sidan prematurforbundet.se finns lite tips till anhöriga om ni vill läsa❤

Nu ska jag hoppa upp ur sängen. Ny dag med dig älskade lilla livet. Ska du öppna dina små ögon idag kanske? 






Kommentarer

  1. nej det är väldigt dålig information om att få prematurt. Jag vet när jag läste boken ett barn blir till så hoppade jag över de sidor som handlade om att föda förtidigt och komplikationerna som medföljer för det händer ju inte oss. man var Naiv givetvis och trodde att allt skulle gå bra som de gör med de flesta graviditeter. Ja neoresan gör en verkligen starkare även om man känner sig som allra svagast i de flesta fall. Man ser livet ur en helt annat synvinkel och man tar inte saker och ting lika mycket förgivet längre som man gjorde innan livet vändes upp och ned. "Du vet inte hur stark du är förrän ditt enda alternativ är att vara stark" är en av mitt absoluta favoritcitat. Så mycket sanning i det.

    SvaraRadera
  2. Alla anhöriga! Laga mat och frys in i portioner. Leverera till föräldrarna som har sitt barn på neo (eller annan sjukhusavdelning så klart). Guld värt!
    Kram från neosyrran

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Heart of gold

Februari, mest känd som Vabruari. Det är vad vi gör nu, hosta & snor har hittat till Abbe.  Men februari är även en månad då hjärtat får stå i fokus. Och i vår familj har både pappa & son opererat hjärtat, faktiskt helt oberoende av varann.  Efter en hjärtlig förfrågan från Hjärt-Lungfonden kommer Albins berättelse här ❤️ Albin föddes 8 november 2014, den minsta bebis jag nånsin sett. Pga havandeskapsförgiftning behövde han komma ut redan i vecka 25 och med sina nätta 600 gram tog han oss med storm.  Vi visste nu att ingenting skulle bli som förut. Vad vi inte visste var om vår pojke skulle överleva. Han lades i respirator och i två dagar satt jag och stirrade in i plexiglaset på kuvösen, följde blicken från sladdarna som satt på min pojk till maskinen de var kopplade till. Och jag tänkte att det krävdes så mycket för att hålla honom vid liv.  Efter två dagar fick jag äntligen hålla honom i min famn för första gången och det var egentligen först då som det kom en

600 gram kärlek

Hejsan på er alla därute. För drygt en vecka sedan såg livet väldigt normalt ut. Jag (Emelie) & min sambo (Anders) bodde i vårt lilla vita hus som vi flyttade in i i somras, hade Anders dotter  (Meja) varannan vecka, kelade med våra 2 katter, tvättade, städade, diskade, gick till jobbet och somnade tillsammans i den klassiska skeden varje kväll.  Tisdagen den 4 november förändrades allt.  Det är nämligen så att jag och Anders skulle få vårt första gemensamma barn. En liten pojke växte inuti mig, en liten pojke som såg ut som en liten björn när vi fick se hans profil på ultraljudet den 18 september.  "-detta var allt en liten teaterapa" sa barnmorskan på ultraljudet. Inte ville han ligga still en enda gång. Jag kände stolthet från första stund. Till och med i magen hade han fått ärva den estetiska nerven både hans mamma och pappa delar. Anders grät, han skulle få en pojke. En liten grabb som han kunde bygga lego med som inte var rosa. Köra bilbana och kolla spindelmannen.

Till mitt sista andetag ska jag älska dig med hjärtats alla slag

Älskade Albin. Tänk att det har gått en hel vecka sedan vi kom hem. Ofattbart när jag tänker på det. Sakta plockar vi upp spillrorna av våra liv för att bygga upp en så bra grund det bara går.  Resan har varit allt annat än lätt. Om du inte varit så stark vet jag inte hur jag kunnat fortsätta leva. Tack min älskade son för att du är den du är. En krigare från första stund du tog ditt första andetag. Tack till dig för att du orkade kämpa och fortfarande gör. Och tack till gudarna däruppe som hörde alla våra böner.  Idag har vi fått tid för din operation. 7 juli ska ditt bråck äntligen åtgärdas. Sjung Halleluja. Då har du kämpat med det i 8 månader. Jag ska inte sticka under stolen med att det bara känns helt fantastiskt. Ännu en gång som vi går in genom sjukhusdörrarna. Ännu en gång vi ska skrubba dig till tårar. Ännu en gång vi ska lämna bort dig för att sedan se dig ligga utslagen på iva. Med sond igen. Men tänk efteråt. När du inte har ont av det längre. Fy satan i gatan vad vi ska l