Fortsätt till huvudinnehåll

Nu blir det dans med karlstadstösera

Jag har inte riktigt förstått detta än. 
I morgon min älskade lille Albin ska vi ut och flyga än en gång. Men denna gång ska vi "hem". Vi ska tillbaka till dit allt började för 3 veckor sedan. Då var du fortfarande i mammas mage. Nu är du ute och sprätter med dina ben. Alltså dina ben har blivit en liten snackis på de sjukhusen vi vistats på min älskling. Alla säger att de är så långa. Och alla som inte hunnit träffa din pappa har nog förstått att han är en lång man, för inte är det mig du fått dem från. Nej jag gav dig mina stortår. 
Det är egentligen 4 saker personalen har sagt om dig: att du är unik, du har långa ben, du är väldigt liten och du har ett temperament som heter duga! Så fort någon är på dig, ska byta blöja eller mäta koldioxiden så säger du ifrån. Här ska man inte komma och störa dig på bästa mys-tid inte! Då börjar du jämra dig, fötter och händer ska så långt ut som möjligt och det roligaste är att du är så stark! Vilka nypor! Ligger du på mage kan du nästan ställa dig i armhävningsposition! Och huvudet försöker du lyfta upp. Det är som vi alla sagt: du är verkligen en riktig kämpe och krigare du. Mamma älskar dig mest i hela världen. 

I morgon kommer du få träffa mammas bästa vän. Hon heter Therese och jobbar där vi ska bo en tid framöver. Det kommer bli lyx att äntligen få träffa henne och få se hennes arbetsplats:)
Har tänkt att när Therese jobbar KANSKE jag kan åka hem några timmar nån dag. Det skulle nog kännas tryggt och skönt.

Jag drömde på förmiddan när jag låg hud mot hud med dig, att jag kom hem, vred på dörren och alla mina vänner stod inne i vårt hus och väntade på mig. Som nån slags överraskningsfest. Alla stod med blommor och paket utom min kompis Emelie Larsson, hon stod med baconlindad köttfärslimpa i en ugnsform. Men jag var minst lika glad för det. 

Vi kommer antagligen bo på sjukhuset ända tills du blivit tillräckligt stark och stor så de kan göra något åt ditt hjärta. Då ska vi åka till Göteborg. Sedan vet jag inte om vi kommer till Karlstad igen. Men när allt det är åtgärdat, då ska vi åka HEM på riktigt. Du ska få se vart du ska bo i sisådär 45.. 33...25...22.... ja iallafall minst 18 år framöver. 

När du och jag låg och myste nu på kvällen tänkte jag just på att komma hem. Jag funderar så hur det kommer att kännas. Eller när jag kommer gå på stan och träffar någon som skrivit nåt fint till oss, det känns som jag kommer gråta av lycka vid varje möte. Och det är ju många som visat sitt stöd. Och Kristinehamn är ju inte så stort. Så som min systerson hade ritat mig kommer jag nog vara den där " gråtande mostern" ett långt tag till framöver.

När jag skrivit mitt blogginlägg igår ringde Anders upp. Han sa att hans kärlek till mig var ännu starkare nu och att jag aldrig behövde tvivla på det. Då grät jag än en gång, gråt gråt gråt. Men dessa tårar var mer av det befriande slaget. 

Har inte börjat packa än heller.. Måste börja göra det men vete tusan hur jag ska få med allt:) 
Har dessutom en hel låda full med Albin-saker från er fina människor, den lådan är prio ett iallafall. 

Idag tog jag mig en promenad till centrum vid lunch och taxi till sjukhuset ( jag struntade i att jag behövde betala, orkade inte gå) och nu ikväll när jag skulle tillbaka frågade jag om taxi-kort men då var de slut! Det märktes att personalen tyckte det var skitdumt när kl var 23.15 att  inte kunna hjälpa mig. Men de visade mig en busshållplats så nu inatt har jag hunnit åka buss oxå. 

Nej nu får jag allt börja packa ihop här. Ska hinna checka ut innan vi far oxå. 
Puss och god natt godingar! 






Kommentarer

  1. Ååååå vad jag blir rörd av alla dina blogginlägg kära extra "dotter" Emelie <3
    Du skriver med hela hjärtat och hittills har jag inte läst ett enda inlägg utan att gråta...superstark blogg med alla mammakärlek som finns i den,
    Underbart när ni får ett eget rum i Karlstad nu och jag kommer tänka på er hela resan och ända ner till allas lilltår :)
    Kram av emelie Larssons mamma <3

    SvaraRadera
  2. http://prematurforbundet.se/blog/nu-startar-prematurforeningen-varmland/

    Nu startar vi en lokalförening i Karlstad.

    Hoppas allt går bra för er.

    Kram Agnes, ordförande Prematurföreningen Västerbotten

    SvaraRadera
  3. jag har följt er resa så här långt, vilken stark Albin ni har!! Jag har också en Albin, något större än er kille!! 17 bast och 85 kilo!! Men en gång, närmare bestämt 1975 föddes min lillebror, 925g och 30 cm lång, han var liten då, för 40 år sedan!! Men idag är han stor å ganska stark, envis som synden!! Envishet och styrka kommer man väldigt långt med!! Brorsan, Pierre Öhlin, var en "klenis" när han var ett litet barn, men ni vet ju idag hur han är och jag hoppas och tror att om sisådär.........många år, har ni en stor kille som tittar ner på er!! Tänker på er och eran Albin kommer och fixa detta, han har klarat den tuffaste tiden redan!! Kämpen <3

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Heart of gold

Februari, mest känd som Vabruari. Det är vad vi gör nu, hosta & snor har hittat till Abbe.  Men februari är även en månad då hjärtat får stå i fokus. Och i vår familj har både pappa & son opererat hjärtat, faktiskt helt oberoende av varann.  Efter en hjärtlig förfrågan från Hjärt-Lungfonden kommer Albins berättelse här ❤️ Albin föddes 8 november 2014, den minsta bebis jag nånsin sett. Pga havandeskapsförgiftning behövde han komma ut redan i vecka 25 och med sina nätta 600 gram tog han oss med storm.  Vi visste nu att ingenting skulle bli som förut. Vad vi inte visste var om vår pojke skulle överleva. Han lades i respirator och i två dagar satt jag och stirrade in i plexiglaset på kuvösen, följde blicken från sladdarna som satt på min pojk till maskinen de var kopplade till. Och jag tänkte att det krävdes så mycket för att hålla honom vid liv.  Efter två dagar fick jag äntligen hålla honom i min famn för första gången och det var egentligen först då som det kom en

600 gram kärlek

Hejsan på er alla därute. För drygt en vecka sedan såg livet väldigt normalt ut. Jag (Emelie) & min sambo (Anders) bodde i vårt lilla vita hus som vi flyttade in i i somras, hade Anders dotter  (Meja) varannan vecka, kelade med våra 2 katter, tvättade, städade, diskade, gick till jobbet och somnade tillsammans i den klassiska skeden varje kväll.  Tisdagen den 4 november förändrades allt.  Det är nämligen så att jag och Anders skulle få vårt första gemensamma barn. En liten pojke växte inuti mig, en liten pojke som såg ut som en liten björn när vi fick se hans profil på ultraljudet den 18 september.  "-detta var allt en liten teaterapa" sa barnmorskan på ultraljudet. Inte ville han ligga still en enda gång. Jag kände stolthet från första stund. Till och med i magen hade han fått ärva den estetiska nerven både hans mamma och pappa delar. Anders grät, han skulle få en pojke. En liten grabb som han kunde bygga lego med som inte var rosa. Köra bilbana och kolla spindelmannen.

Till mitt sista andetag ska jag älska dig med hjärtats alla slag

Älskade Albin. Tänk att det har gått en hel vecka sedan vi kom hem. Ofattbart när jag tänker på det. Sakta plockar vi upp spillrorna av våra liv för att bygga upp en så bra grund det bara går.  Resan har varit allt annat än lätt. Om du inte varit så stark vet jag inte hur jag kunnat fortsätta leva. Tack min älskade son för att du är den du är. En krigare från första stund du tog ditt första andetag. Tack till dig för att du orkade kämpa och fortfarande gör. Och tack till gudarna däruppe som hörde alla våra böner.  Idag har vi fått tid för din operation. 7 juli ska ditt bråck äntligen åtgärdas. Sjung Halleluja. Då har du kämpat med det i 8 månader. Jag ska inte sticka under stolen med att det bara känns helt fantastiskt. Ännu en gång som vi går in genom sjukhusdörrarna. Ännu en gång vi ska skrubba dig till tårar. Ännu en gång vi ska lämna bort dig för att sedan se dig ligga utslagen på iva. Med sond igen. Men tänk efteråt. När du inte har ont av det längre. Fy satan i gatan vad vi ska l