Fortsätt till huvudinnehåll

Jag är hos dig igen

Egentligen för trött i skallen för att skriva men jag försöker ändå...
Gick på blodtryckskontroll: 130/90. De tyckte de kunde släppa mig nu så Uppsala behövde inte ta hand om mig. 
Väl däruppe ringer Julia och berättar att allt gått bra och jag får komma nu om jag vill. Men gråten i halsen svarar jag att jag kommer direkt.

Allt ser egentligen ut som vanligt när jag kommer till dig💙 du ligger i din kuvös och är lite lugn pga medicinen men annars ser det ut som allt är som det ska. 
Jag hör att ambulansen är på ingång och vill direkt gå ner och hämta mina grejer vilket jag gör. Allt på plats. När jag kommer upp till dig igen är teamet påväg att lägga över dig i transportkuvösen och sjuksköterskorna säger att taxin är påväg så jag ska gå ut och vänta i den. Nu går allt sådär fort igen. Jag säger hejdå till alla som är där och de önskar oss lycka till. Jag ger mina två kort till Julia och Jon som jag skrivit till receptionisten och precis när jag ska gå kommer Julia så vi ger varann en kram. 

Taxichauffören är en typisk "härskavilättapåstämningen"-man. Han frågar vart jag kommer ifrån och jag säger: typ Karlstad i värmland. 
-Synd att ni inte har nåt bra hockeylag.
Haha. Sedan börjar han prata om att det tar sån tid att lasta in min gosse i ambulansen och detta får han inget betalt för. Dessutom ska jag betala 100kr för taxin. Det är mitt minsta problem så det gör jag gärna. 
Ambulansen är klar att åka och vi följer efter. Jag stirrar på ambulansen hela tiden, varje gupp gör mig frustrerad men inser att snart ska han ju åka flyg så detta är nog lugnt. 

Kommer till Arlanda och får hoppa in i flyget. Denna gång ligger jag inte i en sjukhussäng mitt på natten utan kan se vad som händer. Jag tycker det är läskigt när jag ser kuvösen åka in. Den danska piloten frågar personalen vad han heter och de svarar: His name is Albin. A tiny little boy. 
Ja, så kan man ju oxå säga. Fast i min mun är han världens vackraste kämpe som är den störste krigare jag skådat.
Den andre piloten kommer fram och frågar om jag vet hur detta ska gå till.
Jag undrar vad han menar med det. Han säger då lite lättsamt att här är glasrutan som funkar som nödutgång. Det är bara att sno åt sig en väst under sätet och det kan komma ut masker från taket här. 
Min hjärna ORKAR på riktigt inte ta in detta, men skulle detta plan krascha är jag den mest otursförföljda kvinna som går i ett par skor. 

Personalen ger mig en fanta och jag frågar med gråten i halsen om allt går bra med Albin. Det gör det och när vi har kommit upp i luften kommer en från personalen och pratar med mig. Han är trevlig. Jag berättar om denna resa vi varit med om och ursäktar mig att jag är så gråtig. Alla känslor kommer tillbaka från min förra flygplansresa som inte heller var den skönaste. Han skrattar lite åt mig och säger att han förstår till fullo. Han förklarar allt jag verkligen HAR gått igenom med lite miner och uttryck och menar att set är väl inte så jäkla konstigt att jag mår som jag gör. Det känns bra. Jag får på nåt vis det konstaterat för mig att det jag är och har varit med om är inte "fullt normalt" att utsättas för inom loppet av 2 veckor. 
När vi landar står taxin redo men denna gång behöver jag inte betala något. 
Ibland åker taxin före ambulansen vilket gör mig sjukt irriterad. Min koll på mitt lilla liv försvinner in i en backspegel. 
Chauffören berättar att Uppsala är en fin stad. Jag tittar lite omkring mig och tänker att jag nog kommer vara här ett tag. Funderar på om det är här jag kommer fira jul. 
Vi är nu framme vid sjukhuset. Jag ser den där förlossningsskylten för tredje gången på denna lilla resa jag gjort sedan början i Karlstad.

Vi kommer in och ja, allt ser annorlunda ut. Men jag ska ta mig tusan ha ett öppet sinne för detta. En sjuksköterska visar mig hur avdelningen ser ut medan de andra placerar in Albin på sin plats. Jag tar in kanske 30% av vad hon säger. 
Tillslut kommer jag in i salen. Det känns helt okej. Det finns en säng vid din plats och efter att jag har pumpat och fått i mig lite mat ( som jag hittat ett hårstrå i)så lägger jag mig på sängen. Där somnar jag i över 2 timmar. Jag är helt utslagen men det känns samtidigt skönt och lugnt att ha dig nära💗 när jag vaknar har en i personalen fixat en karta till mig. Här finns inget rum och på Ronald mcdonald hotellet är det fullt så jag ska först ta mina väskor till ett hotell där jag ska hämta en nyckel. Efter det ska jag gå till en annan gata där min tillfälliga lägenhet är. Jag börjar SÅKLART gråta igen. Jag förklarar för dom att jag inte kommer orka detta. Mitt huvud håller på att sprängas pga dagen och alla nya intryck att ta in, dessutom går jag faktiskt igenom detta helt ensam just nu plus att jag egentligen inte får bära mina väskor då jag inte ska bära för tungt än. Då säger sköterskan att hon ska höra sig för igen. Hon kommer tillbaka med det glädjande beskedet att det finns ett akutrum på samma avdelning jag kan ta över natten. Jag tackar!! Kommer det en bebis som behöver min plats inatt flyttar jag till sängen bredvid Albin, inga problem. Och i morgon kommer min älskade mamma och syster och hälsar på så då får dom hjälpa mig med det praktiska.

Förut har jag kunnat skriva på bloggen från mitt rum men eftersom jag inte får ha på mobilen där nere är jag fortfarande, om inte mer svår att få tag på nu. Pumprum, mitt tillfälliga rum och Albin är ju därnere så jag har gått upp två trappor just nu för er skull❤ 

Pratade med Anders förut oxå. Han och Meja skulle ha tacomys nu ikväll. Älska. Sakna. Svartsjuk. Fredagsmys.

I morgon är du två veckor gammal min älskade son💙 det ska vi fira med hud mot hud tycker jag. Godnatt och ta hand om varann!

Kommentarer

  1. Vad härligt att din mamma och syster kommer och hälsar på dig och Albin! Tanka massa kärlek ❤ Skickar en stor kram från Karlstad! ❤

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Har följt er resa på håll då jag hittat din blogg. Vilka fighters ni är! Riktigt tuffa krigare!
    Jag kommer från Kristinehamn, men är utflyttad, så därför känner jag igen några av dina bekanta.
    Jag vet att det här är lite galet (förmodligen creepyvarning, men jag vet hur det är att ligga på sjukhus i en stad ensam, där man inte känner någon) av mig men den 1e december ska jag till Akademiska med min son. Om det är något du känner att du behöver eller vill ha hjälp med så tveka inte att höra av dig.

    Hejar på er och önskar er all styrka!

    Stor kram
    Emma
    emmanorell@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. Tack för din fina hälsning i anhörigköket, tänkte tidigare på att jag inte hann säga hej då innan ni åkte. Vi saknade er på taco-middagen som var väldigt mysig och ett bra avbrott från schemat du beskrivit så bra (borde sova men har sträckläst din blogg istället).Tycker du skriver fint om allt detta vi alla här önskar att vi inte behövde uppleva.
    Önskar att er resa genom landet på vägen hem ska gå fortsatt bra och att du tar hand om dig själv också. Hälsa Anders och kämpen Albin från Josefin, Erik och Clara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om ni visste hur mkt jag saknar er och den gemenskap som finns i Umeå. Ta vara på den, det är guld värt! Hoppas allt är bra med er däruppe❤ det var synd att vi inte hann säga hejdå men vi fick iallafall luncha:) tur att nätet finns. Hälsa alla! Kramar

      Radera
  4. Åh vad ni får gå igenom ��. Varför kan man inte ha löst boendet lite bättre åt dig? Efter den resan och allt och så ska du ta dig till boendet ensam och med all packning ��. Skönt dock att din mamma och syster kommer idag ��.

    SvaraRadera
  5. Malin Christer Gabriel22 november 2014 kl. 20:10

    Skönt att se att ni kom fram välbehållna! Vi tänker på er och saknade er på middagen. Ta hand om er och lycka till därnere!
    Kram från oss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker på er med! Hoppas allt är bra med er!! Många kramar!!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Heart of gold

Februari, mest känd som Vabruari. Det är vad vi gör nu, hosta & snor har hittat till Abbe.  Men februari är även en månad då hjärtat får stå i fokus. Och i vår familj har både pappa & son opererat hjärtat, faktiskt helt oberoende av varann.  Efter en hjärtlig förfrågan från Hjärt-Lungfonden kommer Albins berättelse här ❤️ Albin föddes 8 november 2014, den minsta bebis jag nånsin sett. Pga havandeskapsförgiftning behövde han komma ut redan i vecka 25 och med sina nätta 600 gram tog han oss med storm.  Vi visste nu att ingenting skulle bli som förut. Vad vi inte visste var om vår pojke skulle överleva. Han lades i respirator och i två dagar satt jag och stirrade in i plexiglaset på kuvösen, följde blicken från sladdarna som satt på min pojk till maskinen de var kopplade till. Och jag tänkte att det krävdes så mycket för att hålla honom vid liv.  Efter två dagar fick jag äntligen hålla honom i min famn för första gången och det var egentligen först då som det kom en

600 gram kärlek

Hejsan på er alla därute. För drygt en vecka sedan såg livet väldigt normalt ut. Jag (Emelie) & min sambo (Anders) bodde i vårt lilla vita hus som vi flyttade in i i somras, hade Anders dotter  (Meja) varannan vecka, kelade med våra 2 katter, tvättade, städade, diskade, gick till jobbet och somnade tillsammans i den klassiska skeden varje kväll.  Tisdagen den 4 november förändrades allt.  Det är nämligen så att jag och Anders skulle få vårt första gemensamma barn. En liten pojke växte inuti mig, en liten pojke som såg ut som en liten björn när vi fick se hans profil på ultraljudet den 18 september.  "-detta var allt en liten teaterapa" sa barnmorskan på ultraljudet. Inte ville han ligga still en enda gång. Jag kände stolthet från första stund. Till och med i magen hade han fått ärva den estetiska nerven både hans mamma och pappa delar. Anders grät, han skulle få en pojke. En liten grabb som han kunde bygga lego med som inte var rosa. Köra bilbana och kolla spindelmannen.

Till mitt sista andetag ska jag älska dig med hjärtats alla slag

Älskade Albin. Tänk att det har gått en hel vecka sedan vi kom hem. Ofattbart när jag tänker på det. Sakta plockar vi upp spillrorna av våra liv för att bygga upp en så bra grund det bara går.  Resan har varit allt annat än lätt. Om du inte varit så stark vet jag inte hur jag kunnat fortsätta leva. Tack min älskade son för att du är den du är. En krigare från första stund du tog ditt första andetag. Tack till dig för att du orkade kämpa och fortfarande gör. Och tack till gudarna däruppe som hörde alla våra böner.  Idag har vi fått tid för din operation. 7 juli ska ditt bråck äntligen åtgärdas. Sjung Halleluja. Då har du kämpat med det i 8 månader. Jag ska inte sticka under stolen med att det bara känns helt fantastiskt. Ännu en gång som vi går in genom sjukhusdörrarna. Ännu en gång vi ska skrubba dig till tårar. Ännu en gång vi ska lämna bort dig för att sedan se dig ligga utslagen på iva. Med sond igen. Men tänk efteråt. När du inte har ont av det längre. Fy satan i gatan vad vi ska l