Fortsätt till huvudinnehåll

I morgon är en annan dag

Igår när jag vaknade hade jag sovit oroligt under natten och vaknat flera gånger. Så när jag slog upp ögonen och tittade på klockan såg jag att den visade 8:30!! 
En halvtimme kvar tills du ska få mat och så ska jag hinna pumpa och äta frukost innan. ( frukosten har dessvärre blivit det minst viktiga och därmed utesluts den ibland vilket inte är så bra)
Jag hoppar upp och smärta ifrån magtrakterna uppenbarar sig och gör så jag inte kan stå rakt. Klockan tickar och jag måste ut till dig för att se hur natten varit, så jag försöker febrilt få på mig mina tights och en tröja för att sedan gå ut. Sköterskan som är hos dig har jag inte träffat förut och jag säger direkt att jag behöver ett nytt pumpset så hon hinner nog inte se att jag går väldigt konstigt. 
Jag säger hej till dig och försöker hålla mig upprätt men magen skriker av smärta så jag får gå tillbaka till ställningen "Agda 94 med rejäl dos av ryggskott"
Min kompis Therese går förbi oss och ser detta. Hon utbrister: men hur mår du egentligen! 
Jag svarar att jag har ont och hon stuvar genast in mig på mitt rum där hon uppmanar mig att lägga mig ner. Hon känner på min mage och jag försöker förklara hur jag känner mig men har inga bra adjektiv som vill ut. Hon säger sedan: du har inte opererat bort din blindtarm än va?

Paniken som infinner sig. Nej det har jag ju inte. Låt det inte vara något sånt! Therese måste gå och säger att jag ska lägga mig och vila. När hon ska stänga igen dörren frågar jag henne om du mår bra därinne. Hon kikar mot ditt rum och svarar sedan ja.

Jag lägger mig på sjukhus-sängen där jag har ringklockan till personalen och försöker tänka på något annat. Therese har kommit in med tidningen där vi är med och jag läser artikeln. Jag tycker den är bra! Några saker har blivit lite fel. Som att Albin är den friskaste prematur-bebis läkarna har sett. Så är det förstås inte. I Uppsala var han den friskaste bebisen på avdelningen. Men med vår historia från början till nu är det inte konstigt att man missförstår något. Det är ju knappt så man är med på alla turer själv.

Efter någon timme känns magen bättre och jag behöver pumpa. Då knackar kuratorn på och undrar om vi kan ändra tiden och vi bestämmer att vi ska gå till hennes kontor efter pumpning och att jag fått tittat till Albin. Allt har sett bra ut under natten.

Jag har varit lite nervös för denna kuratortid men vi satt i nästan 2 timmar och allt kändes så naturligt. Hon var väldigt lätt att prata med och tyckte att mina tankar var väldigt sunda. 
Jag säger att det skrämmer mig att vi inte fått "bakslag" än och då säger hon att kanske vår grabb inte får så stora bakslag för att han är så stark. Då börjar jag gråta. Det är en fin tanke. Blir lite ledsen på mig själv att jag inte tänkt den själv. Som att jag inte tror nog mycket på dig❤

Efter mötet får jag äntligen sitta hud mot hud med dig. Meja och Anders skulle kommit in igår men några små rackare i mejas hår upptäcktes så pappa och dotter fick ägna dagen åt luskamning istället.

Idag har jag huvudvärk och känner mig lite ledsen. Men du kämpar på. En jättebra ögonläkare har gjort undersökning idag som visade att högra näthinnan har stannat upp i tillväxten. Men det är tydligen normalt. De ska hålla koll i allafall och hon bokade in en extratid nu på fredag. Läkaren har pratat med Göteborg och vi har fått nya bud nu. Att vi ska vänta tills du väger 2 kg. Och mår du så pass bra och blir stor nog kanske du inte behöver göra den här ductus-operationen utan att de kan laga dina hjärtfel på en gång! Det vore himla bra! Men sköterskan kom in och sa att Göteborg kan tycka annorlunda i morgon så vi ska inte hoppas för mycket.

Ikväll vägde du 1610 gram. En milstolpe i sig. Tänk när vi satt i det dör vidriga samtalsrummet i Umeå och läkarna pratade om ditt hjärtfel. Då sa de att innan 1600 gram fanns i princip inget att göra. Vi matade dig med vår 1 ml-spruta. En måltid ska ta 20 min. Vi pratade med andra föräldrar som gav 13 ml till deras bebis. Vi var avundsjuka. Ikväll har jag matat dig med 23 ml. Tiden går fort och du växer så fint. Nu ska jag gå och se om vi kan få till lite mys. Du har varit Herren på täppan på avdelningen nu ett dygn, alldeles själv. Men idag fick du nya grannar. En pappa var precis inne i pentryt och fick en genomgång av kökets "regler". Han svarade att de skulle nog inte stanna så länge så detta skulle nog inte bli deras vardag. Jag blir ledsen på mig själv att min sorg är större än att känna lycka för andra. Men idag får jag väl vara sån. I morgon är en annan dag. Och tur är väl det❤

Kommentarer

  1. Vet vad ni går igenom, har ett barnbarn född i Karlstad v.26.
    Håller till fullo med er, de är helt underbara där. Det har gått jättebra för vårt barnbarn, han fyller 9 år i januari och är helt frisk.
    Han går nu i andra klass, inga problem i skolan har han heller. Vill bara berätta detta för jag vet av erfarenhet att det gjorde gott att höra sånt.Önskar er all lycka av hela mitt hjärta, samt ett gott nytt år till hela er familj!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Heart of gold

Februari, mest känd som Vabruari. Det är vad vi gör nu, hosta & snor har hittat till Abbe.  Men februari är även en månad då hjärtat får stå i fokus. Och i vår familj har både pappa & son opererat hjärtat, faktiskt helt oberoende av varann.  Efter en hjärtlig förfrågan från Hjärt-Lungfonden kommer Albins berättelse här ❤️ Albin föddes 8 november 2014, den minsta bebis jag nånsin sett. Pga havandeskapsförgiftning behövde han komma ut redan i vecka 25 och med sina nätta 600 gram tog han oss med storm.  Vi visste nu att ingenting skulle bli som förut. Vad vi inte visste var om vår pojke skulle överleva. Han lades i respirator och i två dagar satt jag och stirrade in i plexiglaset på kuvösen, följde blicken från sladdarna som satt på min pojk till maskinen de var kopplade till. Och jag tänkte att det krävdes så mycket för att hålla honom vid liv.  Efter två dagar fick jag äntligen hålla honom i min famn för första gången och det var egentligen först då som det kom en

600 gram kärlek

Hejsan på er alla därute. För drygt en vecka sedan såg livet väldigt normalt ut. Jag (Emelie) & min sambo (Anders) bodde i vårt lilla vita hus som vi flyttade in i i somras, hade Anders dotter  (Meja) varannan vecka, kelade med våra 2 katter, tvättade, städade, diskade, gick till jobbet och somnade tillsammans i den klassiska skeden varje kväll.  Tisdagen den 4 november förändrades allt.  Det är nämligen så att jag och Anders skulle få vårt första gemensamma barn. En liten pojke växte inuti mig, en liten pojke som såg ut som en liten björn när vi fick se hans profil på ultraljudet den 18 september.  "-detta var allt en liten teaterapa" sa barnmorskan på ultraljudet. Inte ville han ligga still en enda gång. Jag kände stolthet från första stund. Till och med i magen hade han fått ärva den estetiska nerven både hans mamma och pappa delar. Anders grät, han skulle få en pojke. En liten grabb som han kunde bygga lego med som inte var rosa. Köra bilbana och kolla spindelmannen.

Till mitt sista andetag ska jag älska dig med hjärtats alla slag

Älskade Albin. Tänk att det har gått en hel vecka sedan vi kom hem. Ofattbart när jag tänker på det. Sakta plockar vi upp spillrorna av våra liv för att bygga upp en så bra grund det bara går.  Resan har varit allt annat än lätt. Om du inte varit så stark vet jag inte hur jag kunnat fortsätta leva. Tack min älskade son för att du är den du är. En krigare från första stund du tog ditt första andetag. Tack till dig för att du orkade kämpa och fortfarande gör. Och tack till gudarna däruppe som hörde alla våra böner.  Idag har vi fått tid för din operation. 7 juli ska ditt bråck äntligen åtgärdas. Sjung Halleluja. Då har du kämpat med det i 8 månader. Jag ska inte sticka under stolen med att det bara känns helt fantastiskt. Ännu en gång som vi går in genom sjukhusdörrarna. Ännu en gång vi ska skrubba dig till tårar. Ännu en gång vi ska lämna bort dig för att sedan se dig ligga utslagen på iva. Med sond igen. Men tänk efteråt. När du inte har ont av det längre. Fy satan i gatan vad vi ska l