Fortsätt till huvudinnehåll

Something about Christmas Time❤

Så var det dan före doppare. För ett år sedan satt jag och Anders med våra vänner Therese och Jannis och hade uppesittarkväll med bingo lotter, 
Granen stod på plats därhemma och paketen var inslagna. Detta år skulle vi invigt vårt hus, jag hade gjort ett evenemang på Facebook där vi bjöd in våra vänner till julmys. Vår kompis Bobban pratade om att det vore mysigt med en kompis-tradition som vi kunde återkomma till varje år, där vi träffades och umgicks. Jag längtar efter att få starta den traditionen. Nästa år Bobban❤

Fick reda på att mina vänner och Anders hade ordnat överraskningsmys för mig igår. Tyvärr blev några förkylda så vi fick ställa in men jag passar ändå på att tacka för omtanken. Det hade verkligen varit jättemysigt att få träffa er. 

Ja nu har det varit lite fullt upp i några dagar. Therese och Emma kom hit och vi tittade på film i lördags. Jag fick ta in Albin på rummet den dagen så han var med. I söndags kom min älskade vän Lovisa och hälsade på. Ett väldigt kärt återseende, tårarna rann för oss båda. Jag var och hälsade på henne i Göteborg ca två veckor innan allt startade. Henne köpte jag mina första mamma-kläder med och hon envisades med att jag skulle köpa stl M på mamma-tröjan för jag skulle ju bli så stor. Köpte en body till Albin i stl 48, en blå med noter på, som alla skrattade åt när jag kom gem från Gbg. "-Den där kommer ju vara för liten!"
Tji fick ni. ❤

Igår kom äntligen Anders efter dagar av saknad. Min mamma och Hans skulle till Karlstad för att köpa julklapp så jag passade på att följa med dom till Ikea. Det blir en himla skillnad på mig när jag vet att Anders är hos dig. Jag blir lugn. Blir mig själv igen. Kan ta till skratt. Det tycker jag känns skönt. 

Med dig lille skrutt har det hänt en hel del. Du väger nu 1395 gram och läkarna säger att när du väger 1600 gram ( eventuellt om två veckor) är det dags för oss att åka till Göteborg och operera in en konstgjord ductus. Det känns faktiskt helt okej just nu att det ska börja mekas med hjärtat. Jag tycker att det märks lite på dig att ditt hjärtfel börjar synas lite i hur du syresätter dig och så. Men jag är ju ingen läkare. Det som känns lite jobbigt är att det som förut var så skönt att se, att saturationen steg när du kom till mamma och pappa ( som gör att man kan sänka syrgasen) är nu nästan tvärtom. Att man nästan får höja syrgasen mer när du sitter hos oss. Men som sagt, det har nog mer med ditt läge att göra. Systrarna här säger att även fast du inte syresätter dig lika väl mår du ändå jäkligt gott hos oss.

Första kvällen det var påtagligt att du gick ner i saturation låg jag och stirrade på dina maskiner, på siffror och mätare. Till slut sa en syster: men du Emelie, du kommer få nackspärr om du ska titta på de där apparaterna hela tiden! Titta här istället!
Så gav hon mig en spegel så jag kunde titta på dig. Du låg och sov så gott.
-Hur tycker du din son ser ut att ha det? Frågade hon.
-Bra.Svarade jag.
-Just det! Titta till höger på din son istället för vänster på maskinerna så ska du se att det blir bra.

Nu ska jag gå ut till dig. Idag är det dags för ögonundersökningen. Kanske inte blir lika lugnt och fint idag har jag en känsla av. 
Önska oss lycka till❤
I eftermiddag får vi se ifall mamma åker iväg till Kristinehamn en sväng eller om det blir pappa. Vi behöver styra lite saker inför julen. Har inte bestämt mig om det blir heldag på sjukhuset för mig eller om jag ska hen en stund i morgon. Och det sköna är att jag inte behöver bestämma det än. 


Kommentarer

  1. God Jul Albin, vad stor du har blivit!

    /Syster Jon

    SvaraRadera
    Svar
    1. God jul bäste Jon! Du är väldigt saknad här ska du veta❤

      Radera
  2. God fortsättning! allt kommer att gå bra/ Mamma Hagberg

    SvaraRadera
  3. Hej Emmi!
    Jag fick länken till din blogg av Berit, så nu har jag läst igenom allt. Amanda sitter mitt emot mig och läser hon med. Mycket frågor såklart. "Vad betyder rond?" "Vad innebär 25e veckan, hur många veckor ska det vara?" "Hur mycket är 600g egentligen?" Vi konstaterar att Albin var som ett paket Bregott. Mindre än marsvinen. Men nu är han större än marsvinen. Jösses, att tänka sig en bebis som är så liten att våra marsvin väger mer, det är svårt att förstå...
    Jag hoppas verkligen er jul varit god och att allt fortsätter gå vägen. Det känns som allt crawlar framåt, även om det kanske inte flyter eller surfar alla dagar. Hoppas du orkar fortsätta bloggen, även nu när du är på hemmaplan och har dina vänner nära. Och jag hoppas vi får chansen att träffa er, dig, Anders, Meja och Albin, framåt våren. Mötas halvvägs kanske, vid Hans o Lenas stuga. :)
    Ta hand om er, gumman!

    SvaraRadera
  4. Sitter och läser om er i nwt nu och var tvungen att kika in och säga hej. Lycka till med er resa

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Heart of gold

Februari, mest känd som Vabruari. Det är vad vi gör nu, hosta & snor har hittat till Abbe.  Men februari är även en månad då hjärtat får stå i fokus. Och i vår familj har både pappa & son opererat hjärtat, faktiskt helt oberoende av varann.  Efter en hjärtlig förfrågan från Hjärt-Lungfonden kommer Albins berättelse här ❤️ Albin föddes 8 november 2014, den minsta bebis jag nånsin sett. Pga havandeskapsförgiftning behövde han komma ut redan i vecka 25 och med sina nätta 600 gram tog han oss med storm.  Vi visste nu att ingenting skulle bli som förut. Vad vi inte visste var om vår pojke skulle överleva. Han lades i respirator och i två dagar satt jag och stirrade in i plexiglaset på kuvösen, följde blicken från sladdarna som satt på min pojk till maskinen de var kopplade till. Och jag tänkte att det krävdes så mycket för att hålla honom vid liv.  Efter två dagar fick jag äntligen hålla honom i min famn för första gången och det var egentligen först då som det kom en

600 gram kärlek

Hejsan på er alla därute. För drygt en vecka sedan såg livet väldigt normalt ut. Jag (Emelie) & min sambo (Anders) bodde i vårt lilla vita hus som vi flyttade in i i somras, hade Anders dotter  (Meja) varannan vecka, kelade med våra 2 katter, tvättade, städade, diskade, gick till jobbet och somnade tillsammans i den klassiska skeden varje kväll.  Tisdagen den 4 november förändrades allt.  Det är nämligen så att jag och Anders skulle få vårt första gemensamma barn. En liten pojke växte inuti mig, en liten pojke som såg ut som en liten björn när vi fick se hans profil på ultraljudet den 18 september.  "-detta var allt en liten teaterapa" sa barnmorskan på ultraljudet. Inte ville han ligga still en enda gång. Jag kände stolthet från första stund. Till och med i magen hade han fått ärva den estetiska nerven både hans mamma och pappa delar. Anders grät, han skulle få en pojke. En liten grabb som han kunde bygga lego med som inte var rosa. Köra bilbana och kolla spindelmannen.

Till mitt sista andetag ska jag älska dig med hjärtats alla slag

Älskade Albin. Tänk att det har gått en hel vecka sedan vi kom hem. Ofattbart när jag tänker på det. Sakta plockar vi upp spillrorna av våra liv för att bygga upp en så bra grund det bara går.  Resan har varit allt annat än lätt. Om du inte varit så stark vet jag inte hur jag kunnat fortsätta leva. Tack min älskade son för att du är den du är. En krigare från första stund du tog ditt första andetag. Tack till dig för att du orkade kämpa och fortfarande gör. Och tack till gudarna däruppe som hörde alla våra böner.  Idag har vi fått tid för din operation. 7 juli ska ditt bråck äntligen åtgärdas. Sjung Halleluja. Då har du kämpat med det i 8 månader. Jag ska inte sticka under stolen med att det bara känns helt fantastiskt. Ännu en gång som vi går in genom sjukhusdörrarna. Ännu en gång vi ska skrubba dig till tårar. Ännu en gång vi ska lämna bort dig för att sedan se dig ligga utslagen på iva. Med sond igen. Men tänk efteråt. När du inte har ont av det längre. Fy satan i gatan vad vi ska l