Fortsätt till huvudinnehåll

Marching in the name of love

Så var vi här igen. Kvällen innan din operation. 
Dagen har ändå gått bra. Vi försov oss lite i morse för du var lite strulig med maten runt halv fem på morgonen så när du somnat om somnade vi också. Vi ringde ner till Göteborg när vi satt i bilen och det var inga som helst problem att vi blev lite sena. Fullt på Ronald ännu så det fick bli hotellet igen. 

När vi kommit till sjukhuset började de emla dig och efter en timme satte de en pvk i din arm. Du tyckte det var hemskt obehagligt och skrek så tårarna rullade. Men du var så duktig Abbe! Efter det var det dags för klyx i rumpan igen. Dina miner och ansiktsuttryck är verkligen oslagbara. Men du tyckte inte det var obehagligt så du var ledsen, mer undrande. 

I dagrummet satt en familj med 3 barn.Vi kunde inte undvika att höra att de skulle få åka hem utan något ingrepp pga att infektionsvärdet var för högt. Usch vad vi kände med dom. De hade dessutom varit här en vecka tidigare ( samtidigt som oss) och fått åka hem pga platsbrist. Det dumma var att de ringt till sjukhuset innan de åkte ner och hade berättat att barnet hade feber men ändå (!) tyckte Göteborg att de skulle komma. En hel familj från Norrland. Som varit med om samma sak veckan tidigare. Nog för att vården i Sverige är toppen men vissa saker behöver jobbas på. Smidigheten. Sånna fall är så uppenbara att de hade kunnat skött det mycket bättre. Jag hoppas innerligt att vi inte får samma besked i morgon. Och jag hoppas att flickan snart får göra sitt ingrepp.

Så ligger vi här nu. Efter 2 skrubbningar i duschen. Både jag och Anders är tysta. Säger inte så mycket till varann. Vad finns att säga? Att vi vill snabbspola ett dygn så denna förtvivlan, ångest, rädsla, ovisshet kan fara åt pipsvängen. Men så är inte verkligheten. Verkligheten är att du min son, ska opereras i morgon. Och det kommer gå bra. För du är så stark. Så många gånger du visat oss vad du går för, och i morgon får du visa det igen. 

Jag är mest rädd för min förtvivlan jag kommer känna i morgon. Jag vet hur jag kände för en vecka sedan, när vi väntade på att narkosläkaren skulle komma. Jag vet hur jag kände när vi fick lämna dig för din hjärtkateterisering. 
Jag vill inte bli sådär ledsen. Jag vill inte lämna över dig till dom och bara gå. Men det finns inget att göra något åt. Och det måste göras så du blir bra. Det vet jag. Innerst inne❤ men mammas hjärta kommer gå sönder lite i morgon. Det börjar inte lagas förrän jag får se dig, röra vid dig, höra ditt skratt igen.

Kommentarer

  1. Idag går tankarna till er! Var ute med hunden nyss, höll kopplet i ena handen och höll andra tummen för Abbe, dels för att operationen ska gå bra, vilket jag inte tvivlar på, dels för att den blev av, där ligger ju tvivlet! Hoppas så för er skull! Kram från"mormor i Arvika"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemskt mycket "mormor". Och tack för att du fortsätter följa oss❤ kram

      Radera
  2. Håller alla tummar för er idag<3

    SvaraRadera
  3. Tänker på er mycket. Hoppas att allt har gått bra! Kram från en trogen läsare ❤️ Maria

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Heart of gold

Februari, mest känd som Vabruari. Det är vad vi gör nu, hosta & snor har hittat till Abbe.  Men februari är även en månad då hjärtat får stå i fokus. Och i vår familj har både pappa & son opererat hjärtat, faktiskt helt oberoende av varann.  Efter en hjärtlig förfrågan från Hjärt-Lungfonden kommer Albins berättelse här ❤️ Albin föddes 8 november 2014, den minsta bebis jag nånsin sett. Pga havandeskapsförgiftning behövde han komma ut redan i vecka 25 och med sina nätta 600 gram tog han oss med storm.  Vi visste nu att ingenting skulle bli som förut. Vad vi inte visste var om vår pojke skulle överleva. Han lades i respirator och i två dagar satt jag och stirrade in i plexiglaset på kuvösen, följde blicken från sladdarna som satt på min pojk till maskinen de var kopplade till. Och jag tänkte att det krävdes så mycket för att hålla honom vid liv.  Efter två dagar fick jag äntligen hålla honom i min famn för första gången och det var egentligen först då som det kom en

600 gram kärlek

Hejsan på er alla därute. För drygt en vecka sedan såg livet väldigt normalt ut. Jag (Emelie) & min sambo (Anders) bodde i vårt lilla vita hus som vi flyttade in i i somras, hade Anders dotter  (Meja) varannan vecka, kelade med våra 2 katter, tvättade, städade, diskade, gick till jobbet och somnade tillsammans i den klassiska skeden varje kväll.  Tisdagen den 4 november förändrades allt.  Det är nämligen så att jag och Anders skulle få vårt första gemensamma barn. En liten pojke växte inuti mig, en liten pojke som såg ut som en liten björn när vi fick se hans profil på ultraljudet den 18 september.  "-detta var allt en liten teaterapa" sa barnmorskan på ultraljudet. Inte ville han ligga still en enda gång. Jag kände stolthet från första stund. Till och med i magen hade han fått ärva den estetiska nerven både hans mamma och pappa delar. Anders grät, han skulle få en pojke. En liten grabb som han kunde bygga lego med som inte var rosa. Köra bilbana och kolla spindelmannen.

Till mitt sista andetag ska jag älska dig med hjärtats alla slag

Älskade Albin. Tänk att det har gått en hel vecka sedan vi kom hem. Ofattbart när jag tänker på det. Sakta plockar vi upp spillrorna av våra liv för att bygga upp en så bra grund det bara går.  Resan har varit allt annat än lätt. Om du inte varit så stark vet jag inte hur jag kunnat fortsätta leva. Tack min älskade son för att du är den du är. En krigare från första stund du tog ditt första andetag. Tack till dig för att du orkade kämpa och fortfarande gör. Och tack till gudarna däruppe som hörde alla våra böner.  Idag har vi fått tid för din operation. 7 juli ska ditt bråck äntligen åtgärdas. Sjung Halleluja. Då har du kämpat med det i 8 månader. Jag ska inte sticka under stolen med att det bara känns helt fantastiskt. Ännu en gång som vi går in genom sjukhusdörrarna. Ännu en gång vi ska skrubba dig till tårar. Ännu en gång vi ska lämna bort dig för att sedan se dig ligga utslagen på iva. Med sond igen. Men tänk efteråt. När du inte har ont av det längre. Fy satan i gatan vad vi ska l