Fortsätt till huvudinnehåll

Hela världen hör hur ditt hjärta slår

Min fina son. 
Du är verkligen den starkaste människa som finns du, Albin Lejonhjärta. När jag tittar på dig önskar jag att jag kunde ta alla dina slangar och infarter och sår på mig och att du fick vara pigg nu. Vi längtar så efter ditt skratt så det gör ont. Men det får väntas lite till.

Igår när vi kom till sjukhuset fick vi skrubba dig en sista gång. Du fick lanstingskläderna på dig som var i stl 80 så du drunknade i dom. Vi gick till dagrummet och du fick titta på fiskarna som du är så fascinerad av. 
Så kom sköterskan och sa att det var dags att gå upp. Jag höll dig i min famn tills vi kom till rummet där narkosläkaren väntade, då fick pappa hålla dig en stund. Efter det satte vi oss ner och narkosläkaren sprutade in något som kunde göra dig lite fnittrig. Men du blev lugnare och tröttare där du satt i mitt knä. Så tog han dig ur min famn och Anders frågade om det var dags att säga hejdå, det var det. Vi sa att vi älskade dig och pussade dig på pannan, sedan var du borta.

Oj vad saknaden och oron blev stor. Jag och din pappa höll om varann i det där lilla rummet och tårarna kom som floder ur ögonen. Så var det bara den här väntan kvar då.. 

Jag och din pappa åkte tillbaka till hotellet för att äta frukost. Du var med i tankarna hela tiden. Jag ser en mamma hålla sin son i famnen och tankarna for iväg till dig. Längtade till när jag får hålla dig på det där viset.

Vi diskuterade vad vi skulle göra av denna dag och bestämde oss för att åka till Gekås. 
Under bilfärden ringer Anders till landstinget för att be dom skicka ett fakturaunderlag till hotellet. Han säger då att Ronald är fullt och det enda rum vårt hotell har tillgängligt är någon hundralapp dyrare. Hon säger lite spydigt att de bara betalar ut 1200 per natt och frågar om vi inte kan byta hotell till något billigare. Inte idag för vi har annat att tänka på. Vi gör bara inte det idag. Hon säger också att landstinget bara betalar i 4 dagar(?), sedan ska vi själva betala boende. Ursäkta uttrycket men: VAD FAN!! Vi orkar liksom inte. Anders säger att det får lösa sig på något vis. Så himla jobbigt att behöva tänka på det administrativa en dag som denna.

Jag somnar i bilen och vaknar när vi svänger in på parkeringen. Det är en underlig känsla. Annars brukar man vara väldigt exalterad av att gå på Gekås. Inte idag. Precis när vi kommit in ringer det i Anders telefon. Dolt nummer. Det är från sjukhuset! Varför i helvete ringer de nu? 
Anders svarar, lyssnar. Svarar okej. Vad tusan kan det vara?
Tillslut ( vilket jag tycker tar en evighet) ser Anders lättsam ut och säger: Ja då vet jag hur det känns tills nästa gång ni ringer. Tack, hej.

Det hade tydligen kommit in ett akutlarm så de hade fått vänta med din operation. De ringde för att säga att de börjar med dig nu. 

Det tar en stund för Anders och mig att samla oss. Vi är lite skakiga. Sedan går vi vidare. Tittar på lite barnkläder och leksaker till meja. Jag börjar nästan gråta när en i personalen låter lite sur när hon säger åt mig att jag har för många kläder med mig in i provrummet och måste gå tillbaka till vagnen för att lämna ( vilket inte var sant, när jag kom tillbaka såg jag att det fanns en hylla man kunde lämna i sålänge, dumma tant!) 
Känslorna är lite på utsidan om man säger så. Kl 14.09 är det vår tur att betala i kassan då min telefon ringer. Dolt nummer. Det har bara tagit 3 timmar, något måste vara fel! Jag svarar och i andra änden säger någon att din operation är klar. Tystnad. Gick det bra då? Ja det hade gått bra. De har satt dit en gortex-lapp för ditt hål mellan kamrarna, klyvt lungaortan ( nu är en klaff borta), även satt en liten lapp för ett litet hål du hade på högersidan samt tagit bort din ductus. Åh herregud. Vad säger man till någon som har räddat ditt liv? Tack så hemskt mycket är allt jag får fram. Han säger sedan att det tar 2-3 timmar innan de ringer från iva och vi får komma till dig för nu ska de sy ihop dig. Jag lägger på och börjar gråta. Ursäktar kassören med att vi precis fått veta att din hjärtoperation har gått bra. Han svarar: ursäkta dig inte, bara det gick bra är jag nöjd. 
Anders och jag kramar varann. Vi packar, betalar och går till subway där vi äter macka och ringer våra mammor. Sedan kör vi mot Gbg.
När vi precis kommit in ringer de och säger att vi får komma upp. 

Nu börjar nästa rädsla. Att se dig med alla slangar och i respirator, se ditt plåster och din kateter, pvk. Men när vi kommer in till dig ligger du där, så vacker. Du är så otroligt fin. Du tuttar lite i sömnen och vi hälsar på dig. Smeker dig på de ställen som finns tillgängliga. 

Narkosläkaren kommer in och förklarar lite hur du mår och hur det gått. Sedan säger han att de fått tagit bort ett organ vi inte ens visste existerade, thymus. Det tas bort på alla patienter som måste hjärtopereras, annars kommer de inte in till hjärtat. Han frågar om de får använda den till medicinsk forskning och vi säger nej för vi vill ta hem den som ett minne.
Förlåt, jag skämtade. Såklart säger vi ja till det.

Vi säger att vi ska försöka ta kvällen tidigt. Dåligt med sömn, mycket känslor och världens jobbigaste dag är snart till ända och sköterskorna säger åt oss att passa på att vila. När vi kommer till avdelningen om några dagar ska en av oss sova hos dig så det är blir några dagar kvar som mamma och pappa får sova tillsammans. Dessutom får du sömnmedicin så du sover hela tiden.

Mamma och pappa äter köttfärslimpa på hotellet och sedan däckar vi. Vi somnar till ett program och när det är slut kl 22 stängs tvn av, vi säger godnatt och vaknar inte förrän 09 på morgonen. Vi ringer till iva och det har varit bra. Ditt blodtryck har varit högt och du hade kissat dåligt så du hade fått vätska. Men det är inget ovanligt, första tiden är lite ostabil säger de. Vi ska inte oroa oss.
Vi tog frukost och duschade, sedan kom vi till dig. 

Man känner sig så maktlös när vi sitter hos dig. Vill bara få dig läkt. Vi har fått hjälpt till att byta ställning på dig och gett dig mat. Du är nere på 5 ml igen. Men denna gång behöver det inte ta 20 min att ge dig den. 
Vi sjunger för dig, pratar med dig. Idag tog vi med din kanin som du får ha och mysa med. Vad mer kan vi göra? 

Känslan av att se 100 i saturation igår var ovärderlig. Idag bråkas det lite och just nu ligger du på 91-93. 

Vad du får vara med om mycket du Albin. Kämparnas konung.

Så ser läget ut för nu.
Vill passa på att säga till alla som hejjar på dig från överallt i landet: Stort tack!
Vill krama om er allihop❤







Kommentarer

  1. Stor kram till er allihopa! Vilka kämpar ni är hela familjen och främst er fina Albin♡! Hoppas att han snart är sitt glada Jag igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemskt mycket Zara! Och tack för att du fortsätter följa denna lilla familj på vår resa. Guld värt! Stor kram

      Radera
  2. Åh lilla fina vän va stark du är Albin! Har följt din resa och dina föräldrar är så otroliga och starka människor! Ja är mål lös, mina ögon tårar och är så glad att allt gått bra. Skulle aldrig kunna sätta mig in i vad ni går igenom Vi hejar påjag min sambo och son Miliam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemskt mycket Ida! Och hela familjen. Vad starka vi kommer bli av denna resa❤
      Hälsa din fina familj så hälsar jag till Abbe när han vaknar. Kram

      Radera
  3. Styrkekramar till er!!!

    SvaraRadera
  4. Jag har följt er ett tag och blivit väldigt berörd av er verklighet, dina ord och framför allt er kämpe till son. Jag är så glad att operationen har blivit av och gått bra och jag hoppas att inga komplikationer tillstöter. Som du skrev så är det nog många som följer er och håller tummarna för lillkillen. Här kommer i alla fall massor av kramar och lyckönskningar från Umeå❤️

    SvaraRadera
  5. Så härligt att operationen gått bra! Har följt er länge och tänker på er och Albin ❤️ Kram/ Caroline

    SvaraRadera
  6. Åå vad underbart att läsa att operationen gått bra! Tänk vad stark han är lille Albin, för att inte tala om hur starka Ni är ❤ nu håller vi tummarna här i Karlstad för att vårdtiden ska bli kort så ni får komma hem snart och vara en familj igen ❤ massvis med kramar!!!

    SvaraRadera
  7. Va skönt att operationen gick bra! Ni är så otroligt starka och eran ursöta lilla kille är ju bara heeeelt fantastisk. Jag önskar er all lycka till!!!

    SvaraRadera
  8. Fina starka kämpen, snart är ni hemma igen! Håller tummarna från mitt håll för er alla.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Heart of gold

Februari, mest känd som Vabruari. Det är vad vi gör nu, hosta & snor har hittat till Abbe.  Men februari är även en månad då hjärtat får stå i fokus. Och i vår familj har både pappa & son opererat hjärtat, faktiskt helt oberoende av varann.  Efter en hjärtlig förfrågan från Hjärt-Lungfonden kommer Albins berättelse här ❤️ Albin föddes 8 november 2014, den minsta bebis jag nånsin sett. Pga havandeskapsförgiftning behövde han komma ut redan i vecka 25 och med sina nätta 600 gram tog han oss med storm.  Vi visste nu att ingenting skulle bli som förut. Vad vi inte visste var om vår pojke skulle överleva. Han lades i respirator och i två dagar satt jag och stirrade in i plexiglaset på kuvösen, följde blicken från sladdarna som satt på min pojk till maskinen de var kopplade till. Och jag tänkte att det krävdes så mycket för att hålla honom vid liv.  Efter två dagar fick jag äntligen hålla honom i min famn för första gången och det var egentligen först då som det kom en

600 gram kärlek

Hejsan på er alla därute. För drygt en vecka sedan såg livet väldigt normalt ut. Jag (Emelie) & min sambo (Anders) bodde i vårt lilla vita hus som vi flyttade in i i somras, hade Anders dotter  (Meja) varannan vecka, kelade med våra 2 katter, tvättade, städade, diskade, gick till jobbet och somnade tillsammans i den klassiska skeden varje kväll.  Tisdagen den 4 november förändrades allt.  Det är nämligen så att jag och Anders skulle få vårt första gemensamma barn. En liten pojke växte inuti mig, en liten pojke som såg ut som en liten björn när vi fick se hans profil på ultraljudet den 18 september.  "-detta var allt en liten teaterapa" sa barnmorskan på ultraljudet. Inte ville han ligga still en enda gång. Jag kände stolthet från första stund. Till och med i magen hade han fått ärva den estetiska nerven både hans mamma och pappa delar. Anders grät, han skulle få en pojke. En liten grabb som han kunde bygga lego med som inte var rosa. Köra bilbana och kolla spindelmannen.

Till mitt sista andetag ska jag älska dig med hjärtats alla slag

Älskade Albin. Tänk att det har gått en hel vecka sedan vi kom hem. Ofattbart när jag tänker på det. Sakta plockar vi upp spillrorna av våra liv för att bygga upp en så bra grund det bara går.  Resan har varit allt annat än lätt. Om du inte varit så stark vet jag inte hur jag kunnat fortsätta leva. Tack min älskade son för att du är den du är. En krigare från första stund du tog ditt första andetag. Tack till dig för att du orkade kämpa och fortfarande gör. Och tack till gudarna däruppe som hörde alla våra böner.  Idag har vi fått tid för din operation. 7 juli ska ditt bråck äntligen åtgärdas. Sjung Halleluja. Då har du kämpat med det i 8 månader. Jag ska inte sticka under stolen med att det bara känns helt fantastiskt. Ännu en gång som vi går in genom sjukhusdörrarna. Ännu en gång vi ska skrubba dig till tårar. Ännu en gång vi ska lämna bort dig för att sedan se dig ligga utslagen på iva. Med sond igen. Men tänk efteråt. När du inte har ont av det längre. Fy satan i gatan vad vi ska l