Fortsätt till huvudinnehåll

En midsommarnattsdröm

Abbe. 
Jag dras tillbaka 219 dagar. En onsdag. Jag hade hunnit varit mamma i 4 dagar när min oro för dig, som jag inte trodde kunde bli större, steg sig till taket. 

Massa människor runt din kuvös i vinterkalla Umeå, en läkare som borde jobba på sin sociala förmåga vänder sig om med ett leende och säger: Ni vet väl om att han har hjärtfel?

Sedan den stunden, när vi fick dina hjärtfel förklarade, började kampen om tiden. Fanns inga svar om hur det skulle gå. Bara konstaterande att du var en unik liten krabat. En dag i taget. Sedan dagen du kom, i 223 dagar har vi tagit en dag i taget. Det är klart att det tärt på psyket.

Och det är väl därför det känns så konstigt att nu är ditt hjärta korrigerat. All väntan är över. 
Självklart är inte resan slut än. Nu kommer en tid med täta kontroller och noga hygien och saker att undvika, saker att tänka på. När du blir äldre måste du få en ny fungerande klaff, nu när de tagit bort en från dig. Men dina hjärtfel är fixade.

Det är en otrolig lättnad. Samtidigt är det en svår tid nu. Många säger: vad skönt det måste kännas att vara hemma!
Ja det är verkligen jätteskönt. Men sedan vi kom hem har du inte mått bra. Du skriker och är ledsen mest hela tiden, svår att få att trösta. Din pappa och jag är supertrötta efter denna resa, vi skulle vilja resa bort nånstans och bara vara Anders och Emelie för ett litet tag. Det låter ju riktigt själviskt men jag tillåter mig själv att få vara det, om så bara i tanken. 

Nånstans har vi tänkt att bara hjärtat blir fixat är allt frid och fröjd. Men riktigt så är det inte ännu. 

Idag åkte jag med dig till akuten. Ringde först och rådfrågade avdelningen i Gbg som tyckte vi skulle åka in. Meja ville ju fira midsommar här hos oss och jag kunde inte tillåta att hon skulle behöva åka till sjukhuset denna dag, så jag åkte själv och det kändes heeelt okej ( Anders frågade gång på gång om det var okej nämligen)
Denna tripp till sjukhuset var väl egentligen helt meningslös men det kändes ändå bra att vi åkte in. Det är ju ditt bråck som strular och även maten som vi nyss bytt. Sedan kanske du börjar få lite tänder också och det kan ju ge obehag. Men såret ser jättefint ut och du syresätter dig väldigt fint oxå.

Allt var så fint när vi kom hem i onsdags. Vi åkte förbi mormor på vägen hem och fick mat. När vi kom till huset var meja, faster, farmor och Kristin där med öppna famnar. Vi fick blommor och presenter. Våra nära har varit här och städat, tvättat, tagit hand om katterna, tagit hand om trädgården, målat möbler etc när vi varit borta. Tacksamheten är så stor🌷

Men ett vemod infinner sig i kroppen. Allt borde vara bra. Men det är det inte. 
Men du är allt ett charmtroll utan dess like. För på akuten gav du sköterskorna världens största leende så de nog bara trodde jag drabbats av hypokondri eller något. Och väl här hemma har du varit lugn och glad mest hela tiden. Just nu sitter farmor och sjunger för dig där nere. Meja, Pappa och faster är ute och spelar och nu kom våra vänner. Så jag ska gå ner och umgås med er nu hade jag tänkt. 

På tisdag får de ta en ordentlig titt på dig när vi ska till sjukhuset. ❤

Och tack till farmor och faster som säger att det är okej att jag fick gå upp och vila en stund. 

Jag önskar så att jag visste exakt varför du gråter Abbe. Jag önskar att jag kunde plocka bort allt ont från dig så du äntligen fick må bra. Du om någon är värd det, men vi kämpar på igen. En sak är säker: du är aldrig ensam❤




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Heart of gold

Februari, mest känd som Vabruari. Det är vad vi gör nu, hosta & snor har hittat till Abbe.  Men februari är även en månad då hjärtat får stå i fokus. Och i vår familj har både pappa & son opererat hjärtat, faktiskt helt oberoende av varann.  Efter en hjärtlig förfrågan från Hjärt-Lungfonden kommer Albins berättelse här ❤️ Albin föddes 8 november 2014, den minsta bebis jag nånsin sett. Pga havandeskapsförgiftning behövde han komma ut redan i vecka 25 och med sina nätta 600 gram tog han oss med storm.  Vi visste nu att ingenting skulle bli som förut. Vad vi inte visste var om vår pojke skulle överleva. Han lades i respirator och i två dagar satt jag och stirrade in i plexiglaset på kuvösen, följde blicken från sladdarna som satt på min pojk till maskinen de var kopplade till. Och jag tänkte att det krävdes så mycket för att hålla honom vid liv.  Efter två dagar fick jag äntligen hålla honom i min famn för första gången och det var egentligen först då som det kom en

600 gram kärlek

Hejsan på er alla därute. För drygt en vecka sedan såg livet väldigt normalt ut. Jag (Emelie) & min sambo (Anders) bodde i vårt lilla vita hus som vi flyttade in i i somras, hade Anders dotter  (Meja) varannan vecka, kelade med våra 2 katter, tvättade, städade, diskade, gick till jobbet och somnade tillsammans i den klassiska skeden varje kväll.  Tisdagen den 4 november förändrades allt.  Det är nämligen så att jag och Anders skulle få vårt första gemensamma barn. En liten pojke växte inuti mig, en liten pojke som såg ut som en liten björn när vi fick se hans profil på ultraljudet den 18 september.  "-detta var allt en liten teaterapa" sa barnmorskan på ultraljudet. Inte ville han ligga still en enda gång. Jag kände stolthet från första stund. Till och med i magen hade han fått ärva den estetiska nerven både hans mamma och pappa delar. Anders grät, han skulle få en pojke. En liten grabb som han kunde bygga lego med som inte var rosa. Köra bilbana och kolla spindelmannen.

Till mitt sista andetag ska jag älska dig med hjärtats alla slag

Älskade Albin. Tänk att det har gått en hel vecka sedan vi kom hem. Ofattbart när jag tänker på det. Sakta plockar vi upp spillrorna av våra liv för att bygga upp en så bra grund det bara går.  Resan har varit allt annat än lätt. Om du inte varit så stark vet jag inte hur jag kunnat fortsätta leva. Tack min älskade son för att du är den du är. En krigare från första stund du tog ditt första andetag. Tack till dig för att du orkade kämpa och fortfarande gör. Och tack till gudarna däruppe som hörde alla våra böner.  Idag har vi fått tid för din operation. 7 juli ska ditt bråck äntligen åtgärdas. Sjung Halleluja. Då har du kämpat med det i 8 månader. Jag ska inte sticka under stolen med att det bara känns helt fantastiskt. Ännu en gång som vi går in genom sjukhusdörrarna. Ännu en gång vi ska skrubba dig till tårar. Ännu en gång vi ska lämna bort dig för att sedan se dig ligga utslagen på iva. Med sond igen. Men tänk efteråt. När du inte har ont av det längre. Fy satan i gatan vad vi ska l