Fortsätt till huvudinnehåll

On the road again

Älskade livet.
Så var det dags för dig att bli värmlänning igen. Planen är nu att vi åker hem så du får växa på dig lite. När du är uppe i 3.5 kilo har läkarna sagt att det är dags för dig att göra THE BIG OPERATION. De ska korrigera dina tre fel. Det känns ju såklart jättenervöst i hela kroppen bara av att skriva det. Och tro mig, jag har ifrågasatt läkaren eftersom jag -som mamma, tycker det är helt knasigt att de ska kunna korrigera tre fel i ditt lilla hjärta när du är så liten. När vi kom hit och satt ner med kardiologerna lät det som att man inte ville det för att resultatet inte brukade bli vad man hoppats på. Men läkaren har sagt att det inte är ovanligt att göra det. De andra två på rummet är ju nyfödda och de ska opereras denna vecka. 
Jag får då hålla mig till min mamma-oro och lita på de som faktiskt vet vad de gör. Det är så himla lätt att tycka att man tänker "logiskt". Att det borde ju vara på det här sättet. Men så är det ju såklart inte. De vet bäst. Jag finner mig i det. Blir inte arg på något vis. Jag blir tacksam. Om ni förstår hur tacksam jag är. Att få bo i Sverige. Att vi betalar skatt här så vi har råd att rädda livet på dig. 

I söndags blev du tre månader. Herregud vad tiden går fort. Det firade vi med att ta bort grimman. Nu får du bara syrgas ibland via en tratt. När jag kom på morgonen började jag gråta. Hela ditt ansikte syntes så väl. För tre månader sedan såg man bara en liten bit av din kind. Sedan har saker plockats bort pö om pö och nu är bara sonden kvar i ditt ljuvliga ansikte. Helt otrolig känsla. 
Vår son tittade fram. Vi testade oxå att ge dig mer mat på färre tider oxå. Vi tycker väl att det gick sådär. Du har kräkts. Men personalen har inte tyckt det varit konstigt. Så igår påpekade Anders det men vi fick inte mkt till svar. Får se vad de bestämmer i Karlstad. 60 ml var tredje timme har varit svårt men vi tog ner till 55 ml och det har gått bättre. 

Igår frågade en sköterska om vi ville gå med dig på avdelningen i vagn! Såklart vi ville. Känslan var absurd och helt otrolig. Vi gick där i en cirkel. Kändes samtidigt lite fånigt. Som om vi kände på hur det skulle vara sedan när du blev frisk. Fast vi gick i en korridor på sjukhuset liksom. Jag kan nog inte förklara. Men jag kände mig glad och samtidigt ledsen på samma gång. Men känslan att vi går mot rätt håll känns ju såklart skön.

Älskade säng. 
Nu är det slut på vår kärleksaffär för denna gång. Jag har uppskattat din värme och din mjukhet mer än du kan förstå. Men jag har skrivit upp vad du heter så jag kan få sova såhär skönt igen. Tack för att du tog hand om mig och min man när vi verkligen behövde få ta igen oss. Att du lät oss sova så skönt. Vi kommer ses igen om några veckor. Jag längtar efter dig redan. 

Albins bråck har börjat stöka igen. I början av Göteborgs trippen var han så lugn men de senaste dagarna har han varit så ledsen. Kirurgerna har tittat på det men säger att vi ska vänta tills hjärtat är fixat. Jag förstår såklart det. Det känns bara jobbigt att han ska gråta och ha ont i närmare en månads tid. 

Nu har vi börjat tänka lite på framtiden också. Inte jättelångt kvar tills vi är hemma förhoppningsvis. Familj därhemma har sagt att de ska hjälpa till med väggar och golv i det lilla rum som ska bli ditt. Helt otroligt vad snälla de är. 
Så får vi se hur vi tänkt med allt. Vi hade liksom tänkt planera inför din ankomst. Huset är liksom lite litet. Vi får se hur allt blir. Jag har fastnat för färgerna i detta rum: 


Nu ska vi börja tvätta och städa! Snart kommer Eva från Karlstad och hämtar dig. Hon har nog saknat sin smulgubbe. Det är det många som har. Kära återseenden igen när vi kommer närmre. 


Kommentarer

  1. Har undrat varje dag hur det gått för er eftersom du inte skrivit nåt på ett tag. Men va skönt att se att det går framåt, alla steg känns så stora och speciella i denna situationen ni befinner er i, jag minns så väl.Så go och rund er lille Albin ser ut, verkligen jättefin! Ha det så gott, alltid skönt att återvända till Värmland! / en mormor i Arvika. PS. Snygga färger till rummet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina "mormor i Arvika"
      Dagarna i Göteborg flöt på fint tyckte vi. Vi fick lite små promenader när vi gick till och från sjukhuset vilket gjorde mycket, lite solljus är gott för själen. Sedan hade Albin vilostund mitt på dagen då föräldrar ombads gå ifrån så jag och sambon kunde göra saker utanför sjukhuset tillsammans. Åka till någon affär och handla mat. Även fast vi haft mindre tid med Albin denna vecka som gått har det varit skönt med Ronald mcdonald huset då man fått göra dessa vardagliga saker som städa och laga mat. Nu är vi "hemma" i Karlstad igen och jag ligger med honom hud mor hud mot mitt bröst. Just nu i denna sekund är allt helt perfekt. Han sover lugnt och stilla. Livet är härligt! Tack för att du följer oss❤

      Radera
  2. Från Kristinehamn11 februari 2015 kl. 00:23

    Hej, har så många gånger tänkt kommentera men vet inte riktigt veta vad man ska skriva. Men jag har följt eran otroliga resa sen ditt första inlägg & jag måste verkligen säga att du är otroligt grym! Man ler, gråter och är så otroligt glad för eran skull när jag läser!
    Tänker väldigt ofta på er och önskar er alltid lycka genom eran resa, ni har verkligen en fin son! Blev glad att se att de gick bra i Göteborg. Önskar dig och din lilla familj lycka till och massa stärkande kramar! /Från en annan nybliven mamma❤️

    SvaraRadera
  3. Från Kristinehamn11 februari 2015 kl. 11:55

    Hej, har så många gånger tänkt kommentera men vet inte riktigt veta vad man ska skriva. Men jag har följt eran otroliga resa sen ditt första inlägg & jag måste verkligen säga att du är otroligt grym! Man ler, gråter och är så otroligt glad för eran skull när jag läser!
    Tänker väldigt ofta på er och önskar er alltid lycka genom eran resa, ni har verkligen en fin son! Blev glad att se att de gick bra i Göteborg. Önskar dig och din lilla familj lycka till och massa stärkande kramar! /Från en annan nybliven mamma❤️

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Heart of gold

Februari, mest känd som Vabruari. Det är vad vi gör nu, hosta & snor har hittat till Abbe.  Men februari är även en månad då hjärtat får stå i fokus. Och i vår familj har både pappa & son opererat hjärtat, faktiskt helt oberoende av varann.  Efter en hjärtlig förfrågan från Hjärt-Lungfonden kommer Albins berättelse här ❤️ Albin föddes 8 november 2014, den minsta bebis jag nånsin sett. Pga havandeskapsförgiftning behövde han komma ut redan i vecka 25 och med sina nätta 600 gram tog han oss med storm.  Vi visste nu att ingenting skulle bli som förut. Vad vi inte visste var om vår pojke skulle överleva. Han lades i respirator och i två dagar satt jag och stirrade in i plexiglaset på kuvösen, följde blicken från sladdarna som satt på min pojk till maskinen de var kopplade till. Och jag tänkte att det krävdes så mycket för att hålla honom vid liv.  Efter två dagar fick jag äntligen hålla honom i min famn för första gången och det var egentligen först då som det kom en

600 gram kärlek

Hejsan på er alla därute. För drygt en vecka sedan såg livet väldigt normalt ut. Jag (Emelie) & min sambo (Anders) bodde i vårt lilla vita hus som vi flyttade in i i somras, hade Anders dotter  (Meja) varannan vecka, kelade med våra 2 katter, tvättade, städade, diskade, gick till jobbet och somnade tillsammans i den klassiska skeden varje kväll.  Tisdagen den 4 november förändrades allt.  Det är nämligen så att jag och Anders skulle få vårt första gemensamma barn. En liten pojke växte inuti mig, en liten pojke som såg ut som en liten björn när vi fick se hans profil på ultraljudet den 18 september.  "-detta var allt en liten teaterapa" sa barnmorskan på ultraljudet. Inte ville han ligga still en enda gång. Jag kände stolthet från första stund. Till och med i magen hade han fått ärva den estetiska nerven både hans mamma och pappa delar. Anders grät, han skulle få en pojke. En liten grabb som han kunde bygga lego med som inte var rosa. Köra bilbana och kolla spindelmannen.

Till mitt sista andetag ska jag älska dig med hjärtats alla slag

Älskade Albin. Tänk att det har gått en hel vecka sedan vi kom hem. Ofattbart när jag tänker på det. Sakta plockar vi upp spillrorna av våra liv för att bygga upp en så bra grund det bara går.  Resan har varit allt annat än lätt. Om du inte varit så stark vet jag inte hur jag kunnat fortsätta leva. Tack min älskade son för att du är den du är. En krigare från första stund du tog ditt första andetag. Tack till dig för att du orkade kämpa och fortfarande gör. Och tack till gudarna däruppe som hörde alla våra böner.  Idag har vi fått tid för din operation. 7 juli ska ditt bråck äntligen åtgärdas. Sjung Halleluja. Då har du kämpat med det i 8 månader. Jag ska inte sticka under stolen med att det bara känns helt fantastiskt. Ännu en gång som vi går in genom sjukhusdörrarna. Ännu en gång vi ska skrubba dig till tårar. Ännu en gång vi ska lämna bort dig för att sedan se dig ligga utslagen på iva. Med sond igen. Men tänk efteråt. När du inte har ont av det längre. Fy satan i gatan vad vi ska l