Fortsätt till huvudinnehåll

En värld full av liv

Min älskade son.
Jag har precis fått dig att somna. Det finns inget mysigare än ligga mittemot dig och se hur dina ögonlock blir tyngre och tyngre. Jag skulle kunna ligga såhär i timmar. Tankarna flyger iväg. Jag längtar tills du får se vart vi bor. Jag längtar till alla efterlängtade möten med vänner. Jag längtar efter att få visa upp dig, det vackraste jag nånsin fått.



Nu har storasyster varit här sedan i söndags. Jag åkte till Kristinehamn denna gång. Först åkte jag och hämtade lite möbler jag köpt via en köp/sälj-sida. Jag ringde upp min fina vän Kristin och frågade om hon ville med. Hon svarade att hon tog varje tillfälle att få träffa mig. 
I sånna stunder kommer jag på hur otroligt mycket jag saknar mina vänner. Hela vårt sociala liv har knappt existerat i snart 4 månader. Jag har ingen aning om hur mina vänner mår och det kan kännas fruktansvärt ibland. Att inte kunna finnas där för dom. Skratta och gråta. Det längtar jag oxå efter. Och jag vet att telefoner funkar att ha här men ärligt talat tar orken slut. Det kan säkert låta väldigt underligt för många men så är det. 

Jag och Kristin åkte som sagt för att hämta möbler. Kvinnan som sålt möblerna var tyvärr inte dör men hennes sambo och son öppnade dörren. Sonen hade så fint ljust hår och gick med napp i munnen. Han var så söt! Jag började genast fundera på hur du kommer se ut när du är i hans ålder. 
Vi stuvade in möblemanget och åkte till huset där Bobban var för att kolla till våra katter. Med skeptiskt öga tittade han på möblerna och frågade: Vart ska du få plats med allt?
Haha ja serveringsbordet ska in i vardagsrummet i allafall. Byrån ska målas vit och ställas i Albins rum. Men slagbordet köpte jag bara för det var fint och för att jag fick den för en schysst deal.

Sedan åkte jag för att hämta Meja. Hennes mamma sa att hon var lite trött och hade ont i huvudet men att hon nog mest tyckte det var lite nervöst att få hålla lillebror och vara hos oss. Vi bestämde att vi skulle höra av oss om hon inte ville vara på sjukhuset hela veckan.

Så fort vi satt oss i bilen började jag pladdra på och det syntes på en gång att hennes nervositet försvann och allt blev som vanligt. På kvällen höll hon i dig för första gången. Stolta storasyster. Sedan började hon skriva i boken om henne och dig. Äntligen får hon vara en "större" del av ditt liv. Det är ju inte så lätt att skapa systerkänslor när hon inte har fått göra annat än se på dig. 

Dagen efter fick hon skjutsa dig i vagnen. 
Vi har försökt hittat på saker med henne för varje dag så hon inte bara måste sitta inom dessa 4 väggar. Och än så länge har det funkat jättefint. 
Det är lätt att skämma bort henne med saker men man har ju så dåligt samvete att hon får genomgå detta också så det får vara så för en tid. Hon har dessutom fått saker hon kan fördriva tiden med här.

Och så har vi varit till lekterapin med henne. Hon älskar att vara där. Igår hade vi tjejkväll ( med dig oxå såklart) medan pappa var på hockey, en i personalen var så snäll och fixade plats åt honom. Trots att färjestad förlorade var han väldigt tacksam för att få komma härifrån några timmar. det var han värd. På fredag ska hon och jag gå på bio har vi bestämt.

Och vad har då hänt med dig då min lille prins? Jo under dessa fyra dagar då jag inte skrivit har de först plockat bort dina elektroder. Sedan plockade de bort saturationsmätaren. Så det enda du har nu är sonden! Det är ju helt otroligt att få gå runt med dig vart vi vill i rummet nu. Inte sitta fastklistrade i sängen pga dina sladdar.

 Du har varit på hjärtultraljud idag som visade att din ductus hade blivit mindre men de tror inte det har någon inverkan på ditt tillstånd.
Läkaren skulle ringa till Göteborg efter ultraljudet så vi får säkert höra i morgon på ronden vad som sagts. Matmängden har gått upp till 45 ml och 50 ml varannan timme. Ikväll vägde du 3360 gram, huvudomfånget var 33,4 och längden 49 cm.

Operationen är alltså 140 gram bort konstaterade just din pappa. Det är ju skrämmande och skönt på en och samma gång. Jag tror inte jag kommer fatta det förrän vi haft det där mötet med kirurgerna i samtalsrummet dagen innan du ska opereras. 

Jag tittar ofta på ditt bröst och tänker att än så länge är du hel. Snart kommer det bli ett ärr där som alltid kommer göra oss påminda om den resa vi är i nu. Men det kommer också finnas där för tacksamhet. Att de kunde göra dig till en människa som får växa och bli stor. Att vi får chansen att lära känna dig. Få fortsätta älska vår son lika mycket som vi älskar dig nu. ❤







Kommentarer

  1. Otroligt starka människor är ni, styrekramar till er!!<3
    /En mamma till en liten med hjärtfel

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Heart of gold

Februari, mest känd som Vabruari. Det är vad vi gör nu, hosta & snor har hittat till Abbe.  Men februari är även en månad då hjärtat får stå i fokus. Och i vår familj har både pappa & son opererat hjärtat, faktiskt helt oberoende av varann.  Efter en hjärtlig förfrågan från Hjärt-Lungfonden kommer Albins berättelse här ❤️ Albin föddes 8 november 2014, den minsta bebis jag nånsin sett. Pga havandeskapsförgiftning behövde han komma ut redan i vecka 25 och med sina nätta 600 gram tog han oss med storm.  Vi visste nu att ingenting skulle bli som förut. Vad vi inte visste var om vår pojke skulle överleva. Han lades i respirator och i två dagar satt jag och stirrade in i plexiglaset på kuvösen, följde blicken från sladdarna som satt på min pojk till maskinen de var kopplade till. Och jag tänkte att det krävdes så mycket för att hålla honom vid liv.  Efter två dagar fick jag äntligen hålla honom i min famn för första gången och det var egentligen först då som det kom en

600 gram kärlek

Hejsan på er alla därute. För drygt en vecka sedan såg livet väldigt normalt ut. Jag (Emelie) & min sambo (Anders) bodde i vårt lilla vita hus som vi flyttade in i i somras, hade Anders dotter  (Meja) varannan vecka, kelade med våra 2 katter, tvättade, städade, diskade, gick till jobbet och somnade tillsammans i den klassiska skeden varje kväll.  Tisdagen den 4 november förändrades allt.  Det är nämligen så att jag och Anders skulle få vårt första gemensamma barn. En liten pojke växte inuti mig, en liten pojke som såg ut som en liten björn när vi fick se hans profil på ultraljudet den 18 september.  "-detta var allt en liten teaterapa" sa barnmorskan på ultraljudet. Inte ville han ligga still en enda gång. Jag kände stolthet från första stund. Till och med i magen hade han fått ärva den estetiska nerven både hans mamma och pappa delar. Anders grät, han skulle få en pojke. En liten grabb som han kunde bygga lego med som inte var rosa. Köra bilbana och kolla spindelmannen.

Till mitt sista andetag ska jag älska dig med hjärtats alla slag

Älskade Albin. Tänk att det har gått en hel vecka sedan vi kom hem. Ofattbart när jag tänker på det. Sakta plockar vi upp spillrorna av våra liv för att bygga upp en så bra grund det bara går.  Resan har varit allt annat än lätt. Om du inte varit så stark vet jag inte hur jag kunnat fortsätta leva. Tack min älskade son för att du är den du är. En krigare från första stund du tog ditt första andetag. Tack till dig för att du orkade kämpa och fortfarande gör. Och tack till gudarna däruppe som hörde alla våra böner.  Idag har vi fått tid för din operation. 7 juli ska ditt bråck äntligen åtgärdas. Sjung Halleluja. Då har du kämpat med det i 8 månader. Jag ska inte sticka under stolen med att det bara känns helt fantastiskt. Ännu en gång som vi går in genom sjukhusdörrarna. Ännu en gång vi ska skrubba dig till tårar. Ännu en gång vi ska lämna bort dig för att sedan se dig ligga utslagen på iva. Med sond igen. Men tänk efteråt. När du inte har ont av det längre. Fy satan i gatan vad vi ska l