Fortsätt till huvudinnehåll

Can't stop love

I lördags var jag och din syster på barnmässan. Meja fick träffa Äntligen Hemma-Björn och hon var både nervös och väldigt glad. Det blev en pyssel-dag för hela slanten. När vi satt vid sista pyssel-stället började jag prata med en mamma som promotade hennes nyckelringar-av-pärlor- idé. Hon hade nyss startat företag och det såg så mysigt ut att hela familjen hade åkt från Uddevalla för att delta på barnmässan. Efter lite småprat kom det fram att de hade varit med om en neo-resa liknande vår. De hade fått tvillingar i v23. De hade "bara" haft ductus-hjärtfel men massa andra komplikationer som man kan förstå när de är så för tidigt födda. Jag frågade hur det hade gått och hon pekade bakom mig. 
"-De är två glada friska åtta-åringar nu". Jag vänder mig om och får se hur den ena trampar en trampcykel medan den andra springer skrattande bakom och försöker få tag i sin syster. Mitt hjärta ler. Bevis, bevis, bevis. Allt kommer ordna sig. Lyckliga slut är det bästa som fi

Mamman berättar även att hon jobbat som ekonom innan men efter neo-resan sadlade hon om och började utbilda sig till sjuksköterska och varit färdig vid årsskiftet. Så nu jobbade hon på neonatal. Hon sa att hon ALDRIG ens tänkt tanken på att bli sjuksköterska förrän detta hände henne. 
Och jag kan bara instämma. Det har aldrig funnits i mina tankar heller. 
Visst, jag har jobbat inom äldrevården och på ett hem för människor med autism och tyckt att det varit givande att hjälpa andra. Men jag har aldrig tänkt att jag skulle utbilda mig och jobba inom sjukvården. Jag har däremot tänkt att jag vill jobba med barn, inom kultur. Genom dans, teater och musik. Men kanske jag egentligen ska jobba med barn på ett sjukhus? 
Tur att jag ska vara mammaledig ett tag så jag får tid att tänka. 

I måndags hade vi heldag på sjukhuset. Du fick vaccin mot RS-viruset och Maggan på hemsjukvården sa att hon aldrig varit med om snällare bebis. Du skrek inte denna gång. Vikten blev 4000 gram, längden 53,7. Stora bebis ❤
Och hjärtläkaren såg ingen skillnad på ditt hjärta. Sedan var vi till audiologen och kollade din hörsel. Hon satte in en liten prob i örat som sänder ut ett klick-ljud till hårcellerna och deras aktivitet "studsar" tillbaka till dosan och ger svar. Helt fantastiskt! Allt såg så bra ut.

Sedan har du börjat äta lite mer, 90 ml får du i dig ibland. Nu är det nog inte långt kvar tills man kan få dig att le, på riktigt. Det är klart att du ler ibland men det där ögonblicket när man upprepar och leendet kommer igen väntar vi på.

Något vi oxå väntar på är...... (Trumvirvel)
OPERATION! Men det tjatar vi inte om. Du vet vad vi tycker om det vid det här laget.

Idag har de haft påskparaden på stan. Jag och din pappa har varit med de senaste åren och tjoat för barnen på torget. Förra året stod vi i våra kycklingdräkter och budade på det hus som nu är ditt hem. Längtar så till nästa år när du ska få vara påskgubbe. Eller kanske en kyckling. Som du såg ut när du föddes.

För några dagar sedan firade jag och din pappa 5-årsdag. Eller nja, vi glömde bort det och kom på några dagar senare. 
Tänk att det blev vi två. Vi hade en tuff start. Vi hade världen mot oss kan man säga. En del tyckte inte vi skulle vara tillsammans och jag kommer ihåg hur min mamma fick bosätta sig i min lägenhet för att jag skulle orka ta mig till jobbet, när jag bestämt att jag skulle låta honom gå. Men vår kärlek var för stark för att ignorera, vi kämpade oss igenom det och jag är så otroligt glad över att vi tillslut struntade i vad andra tyckte och tänkte. Hade vi inte gjort det hade det inte funnits någon krigare Albin. Det bästa som hänt. 
(Låten: Can't stop love- med Darin: sammanfattar mammas och pappas känslor för varann❤)


Kommentarer

  1. Det första riktiga leendet är helt magiskt. Mitt barnbarns första leende kom när jag höll honom. Det var så underbart härligt så tårarna bara rann. Det ögonblicket lyckades bli fångat på bild, det sitter nu inramad på väggen Så kul att läsa din blogg, du skriver så bra så man är tvungen att läsa vidare plus att det är så kul att se att det går så bra med Albin, bara stackaren kunde få bli av med sitt bråck, hemskt att se att de har ont.Sköt om er!. Kram från" mormor Eva i Arvika"

    SvaraRadera
  2. Glad Påsk Albin!
    Fortsätt kämpa, du gör det jättebra.
    ps. Hälsa din mamma att om hon blir neo-syster fixar vi jobb i Umeå åt henne ;-) ds.
    /Syster Jon

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Heart of gold

Februari, mest känd som Vabruari. Det är vad vi gör nu, hosta & snor har hittat till Abbe.  Men februari är även en månad då hjärtat får stå i fokus. Och i vår familj har både pappa & son opererat hjärtat, faktiskt helt oberoende av varann.  Efter en hjärtlig förfrågan från Hjärt-Lungfonden kommer Albins berättelse här ❤️ Albin föddes 8 november 2014, den minsta bebis jag nånsin sett. Pga havandeskapsförgiftning behövde han komma ut redan i vecka 25 och med sina nätta 600 gram tog han oss med storm.  Vi visste nu att ingenting skulle bli som förut. Vad vi inte visste var om vår pojke skulle överleva. Han lades i respirator och i två dagar satt jag och stirrade in i plexiglaset på kuvösen, följde blicken från sladdarna som satt på min pojk till maskinen de var kopplade till. Och jag tänkte att det krävdes så mycket för att hålla honom vid liv.  Efter två dagar fick jag äntligen hålla honom i min famn för första gången och det var egentligen först då som det kom en

600 gram kärlek

Hejsan på er alla därute. För drygt en vecka sedan såg livet väldigt normalt ut. Jag (Emelie) & min sambo (Anders) bodde i vårt lilla vita hus som vi flyttade in i i somras, hade Anders dotter  (Meja) varannan vecka, kelade med våra 2 katter, tvättade, städade, diskade, gick till jobbet och somnade tillsammans i den klassiska skeden varje kväll.  Tisdagen den 4 november förändrades allt.  Det är nämligen så att jag och Anders skulle få vårt första gemensamma barn. En liten pojke växte inuti mig, en liten pojke som såg ut som en liten björn när vi fick se hans profil på ultraljudet den 18 september.  "-detta var allt en liten teaterapa" sa barnmorskan på ultraljudet. Inte ville han ligga still en enda gång. Jag kände stolthet från första stund. Till och med i magen hade han fått ärva den estetiska nerven både hans mamma och pappa delar. Anders grät, han skulle få en pojke. En liten grabb som han kunde bygga lego med som inte var rosa. Köra bilbana och kolla spindelmannen.

Till mitt sista andetag ska jag älska dig med hjärtats alla slag

Älskade Albin. Tänk att det har gått en hel vecka sedan vi kom hem. Ofattbart när jag tänker på det. Sakta plockar vi upp spillrorna av våra liv för att bygga upp en så bra grund det bara går.  Resan har varit allt annat än lätt. Om du inte varit så stark vet jag inte hur jag kunnat fortsätta leva. Tack min älskade son för att du är den du är. En krigare från första stund du tog ditt första andetag. Tack till dig för att du orkade kämpa och fortfarande gör. Och tack till gudarna däruppe som hörde alla våra böner.  Idag har vi fått tid för din operation. 7 juli ska ditt bråck äntligen åtgärdas. Sjung Halleluja. Då har du kämpat med det i 8 månader. Jag ska inte sticka under stolen med att det bara känns helt fantastiskt. Ännu en gång som vi går in genom sjukhusdörrarna. Ännu en gång vi ska skrubba dig till tårar. Ännu en gång vi ska lämna bort dig för att sedan se dig ligga utslagen på iva. Med sond igen. Men tänk efteråt. När du inte har ont av det längre. Fy satan i gatan vad vi ska l