Fortsätt till huvudinnehåll

Another day for you and me in i paradise

Jahopp, vad finns att säga. Vår hjärteresa som skulle börja i tisdags varade i ungefär 2 timmar, kl 10 ringde de från Göteborg. Det hade blivit så många akuta fall att din operation har skjutits upp. Först sa de att det kanske blir till helgen. De skulle ringa idag men det har de inte gjort.

Det är så många känslor som blandas ihop. Det känns skönt på ett sätt, vi älskar ju vardagen med dig. Få fortsätta vara hemma och ha dig bredvid oss i sängen. Det är oslagbart och vi njuter av det.
Men. Vi hade börjat förbereda oss. Det är inte lätt med alla dessa tankar som snurrar runt i huvudet. Vi bygger upp nån slags barriär för att orka klara av detta. Och nu kändes det som luften gick ur oss. Vi förstår att andra barn som mår sämre än du måste få gå före. Självklart är det så. Jag önskar bara att det hade varit lättare att ta emot ny information. 

Men det är det inte. Dessa nya besked är svåra att ta. Ända sedan du föddes har vi varit väldigt inne i den värld där det sätts upp delmål. Du går upp från 1 ml mat till 5 ml. Stort delmål. Du går från cpap till optiflow. Stort delmål. Du har gått upp till 1 kg. Stort delmål. Ni fattar. Det vi hört från första dagen då dina hjärtfel uppmärksammades har varit att vid 2 kg kan de göra operation. Och operation klingar gott i våra öron för det menas att då kan de laga dig. Innan operationen är gjord har det känts som vi lever på lånad tid. Så när du väl kom upp vid 2 kg så var vi så glada. Men då, när det stora delmålet var fixat blev det plötsligt andra bud. Och det är ju bra på många sätt. Du mår så pass fint. Men vi föräldrar tänker ofta på den där bilden som vi blev visade i det där vidriga äckliga samtalsrummet. Bilden som visade hur normala hjärtan ska se ut och hur ditt hjärta ser ut. Där och då såddes ett frö av oro. Hur i helvete ska de kunna fixa detta? Och det är klart att vi fattar att det är så bra att du och ditt hjärta kan växa lite till. Men att du till exempel har ett hål mellan din vänstra och högra kammare är ju något som ingen förälder skulle bli lugn av att veta att deras barn har.

Vi hade iallafall tur att vi inte hunnit åkt i väg. Det hade ju känts väldigt jobbigt om vi kört till Göteborg. Vi får se det positivt, vi får njuta några fler dagar med dig här hemma. Jag hoppas innerligt att vi får åka nästa vecka. Dessa hjärtfel "ska" åtgärdas vid denna tid, när bebisen är runt 6 månader, så vi vet att vi inte kan vänta hur länge som helst. Det vore ju himla jobbigt om du hann börja må dåligt av dina hjärtfel innan du fick åka in. Att du blir det där akuta barnet.
Jag sänder en tanke till dig som fick Albins tid. Jag hoppas att allt har gått fint för dig❤

Idag har vi varit till sjukhuset och din nya vikt är 4585 gram. Du växer och sprattlar hejvilt!
Vi har hunnit träffa släkt och vänner och hinner träffa fler innan vi åker iväg. Det känns skönt.

Nu är kl 03.40 och din mamma ska försöka sova här bredvid de två snarkande killarna i hennes liv. Tack så hemskt mycket alla ni som skriver till mig, vänner som bekanta. Om ni visste hur mycket det där meddelandet och de stärkande orden ger mycket. Jag ska ta mig tid att skriva tillbaka när tillfälle ges.

Puss och kram på er alla därute. Ni är underbara!

Kommentarer

  1. Jobbigt att vänta, men den som väntar på nått gott. Jag hoppas ni ska få en riktig vardag snart!
    Allt gott till er önskar Mamma Haberg

    SvaraRadera
  2. Det måste vara så påfrestande att ha ett datum att sikta på och sen få det framskjutet, särskilt när ni är i ett sån situation där jag gissar känslorna stormar redan som det är! Håller tummarna att väntan på er tur att gå börja resan blir kort. Tack för en fin o kärleksfull blogg <3

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Heart of gold

Februari, mest känd som Vabruari. Det är vad vi gör nu, hosta & snor har hittat till Abbe.  Men februari är även en månad då hjärtat får stå i fokus. Och i vår familj har både pappa & son opererat hjärtat, faktiskt helt oberoende av varann.  Efter en hjärtlig förfrågan från Hjärt-Lungfonden kommer Albins berättelse här ❤️ Albin föddes 8 november 2014, den minsta bebis jag nånsin sett. Pga havandeskapsförgiftning behövde han komma ut redan i vecka 25 och med sina nätta 600 gram tog han oss med storm.  Vi visste nu att ingenting skulle bli som förut. Vad vi inte visste var om vår pojke skulle överleva. Han lades i respirator och i två dagar satt jag och stirrade in i plexiglaset på kuvösen, följde blicken från sladdarna som satt på min pojk till maskinen de var kopplade till. Och jag tänkte att det krävdes så mycket för att hålla honom vid liv.  Efter två dagar fick jag äntligen hålla honom i min famn för första gången och det var egentligen först då som det kom en

600 gram kärlek

Hejsan på er alla därute. För drygt en vecka sedan såg livet väldigt normalt ut. Jag (Emelie) & min sambo (Anders) bodde i vårt lilla vita hus som vi flyttade in i i somras, hade Anders dotter  (Meja) varannan vecka, kelade med våra 2 katter, tvättade, städade, diskade, gick till jobbet och somnade tillsammans i den klassiska skeden varje kväll.  Tisdagen den 4 november förändrades allt.  Det är nämligen så att jag och Anders skulle få vårt första gemensamma barn. En liten pojke växte inuti mig, en liten pojke som såg ut som en liten björn när vi fick se hans profil på ultraljudet den 18 september.  "-detta var allt en liten teaterapa" sa barnmorskan på ultraljudet. Inte ville han ligga still en enda gång. Jag kände stolthet från första stund. Till och med i magen hade han fått ärva den estetiska nerven både hans mamma och pappa delar. Anders grät, han skulle få en pojke. En liten grabb som han kunde bygga lego med som inte var rosa. Köra bilbana och kolla spindelmannen.

Till mitt sista andetag ska jag älska dig med hjärtats alla slag

Älskade Albin. Tänk att det har gått en hel vecka sedan vi kom hem. Ofattbart när jag tänker på det. Sakta plockar vi upp spillrorna av våra liv för att bygga upp en så bra grund det bara går.  Resan har varit allt annat än lätt. Om du inte varit så stark vet jag inte hur jag kunnat fortsätta leva. Tack min älskade son för att du är den du är. En krigare från första stund du tog ditt första andetag. Tack till dig för att du orkade kämpa och fortfarande gör. Och tack till gudarna däruppe som hörde alla våra böner.  Idag har vi fått tid för din operation. 7 juli ska ditt bråck äntligen åtgärdas. Sjung Halleluja. Då har du kämpat med det i 8 månader. Jag ska inte sticka under stolen med att det bara känns helt fantastiskt. Ännu en gång som vi går in genom sjukhusdörrarna. Ännu en gång vi ska skrubba dig till tårar. Ännu en gång vi ska lämna bort dig för att sedan se dig ligga utslagen på iva. Med sond igen. Men tänk efteråt. När du inte har ont av det längre. Fy satan i gatan vad vi ska l