Fortsätt till huvudinnehåll

Gråten är min när du gråter

Jag säger bara: vilken dag!

Igår försökte vi släcka lyset tidigt för att få lite sömn. Vi visste att du skulle äta sista måltiden innan kl 04 och kl 05.30 skulle vi gå upp. När ljuset släcktes började mitt hjärta slå fortare. Sista natten med dig vid vår sida. Jag låg länge och tittade på dig när du sov. Tankar som växte sig hemskare ju snabbare de flög iväg. Fy fan vilken natt. Vet inte hur länge jag hann sova innan det var dags att ge dig din sista omgång mat. Du slukade i dig 70 ml och somnade sedan igen. Det var svårare för mamma att somna om.

När klockan slog 05.30 var jag och din pappa jättetrötta och beslutade att det räckte att gå upp kl 06.00. Vi gick ner till frukosten och hann tyvärr bara ta en macka för att sedan ta oss till sjukhuset. När vi parkerade bilen en bit ifrån stod två rådjur och tittade på oss. En sekund senare skuttade en hare förbi och solen sken på oss. Vi skojade om att det var som taget ur Snövit. 

När vi kom till avdelningen var det dags för din sista rengöring. Du tyckte sådär om att bli väckt av en skrubbig svamp men vi försökte ta fram ditt leende så gott det gick. Med landstinget-tröjan på gick vi till dagrummet för att vänta på vidare instruktioner. Då var kl 7.50. Jag gick med dig i min famn och vi tittade på fiskarna som simmade i akvariet. Jag tittar på dig och ögonen tåras.

Klockan tickar.
Kl 8.30 ser vi hur en drös med läkare kommer in och börjar gå ronden. När de efter en stund passerar dagrummet får vi ögonkontakt med den läkare vi pratade med igår, han som ska operera dig. Han säger att det ser dystert ut.
Det tar en sekund så har mina tårkanaler börjat producera floder. Jag känner att det är kört. Jag orkar inte. Vill inte vara med på denna resa längre, nu lägger jag mig ner och dör. Hur ska vi orka resa oss igen?
Han säger att han inte vet säkert om op förrän ronden är klar och de går iväg.

Fy fan. Så sitter vi här nu. I soffan med dig. Anders kramar om och håller mig. Det är skönt att vi är två. Han går och hämtar papper åt mig. Du vaknar där du ligger i min famn. Du borde egentligen börja gråta som du brukar göra när du är hungrig, nu har du varit utan mat i 5 timmar. Men du gråter inte, du tittar med dina fina, stora blå ögon rakt in i min själ. Som om du förstår mig. Och säger åt mig att inte vara ledsen. Men dina ögon är så ljuvliga att jag fortsätter gråta. För att du är det finaste jag vet. En sköterska kommer och säger att de inte fått samtal om att gå upp till operation än så vi får vänta ett tag till. Vi säger till henne att läkaren gått förbi och att det antagligen inte kommer bli någon operation. Hon har inte fått höra något så hon vet ingenting.

Nu ser vi att läkaren Eva som sett dig sedan Karlstad kommer emot oss. Hon sätter sig ner och säger att det inte blir någon operation för Albin. Du har nu börjat gråta och Anders går och fixar mat till dig. Eva fortsätter att prata med mig och förklarar att de fått titta på varje bebis och se vilka de kan vänta med. Och ditt ultraljud har visat att du ännu inte mår dåligt av dina hjärtfel. Du syresätter dig fint och en del kan få "anfall" och bli blå men det har inte du fått än. Anders kommer tillbaka. Hon fortsätter förklara att det är på intensiven som det är så belastat. Hade det bara varit deras hjärtebarn som hade tillgång till iva hade det varit en annan sak. Och vi är helt förstående med det. Hon säger gång på gång hur jobbigt det är att ge föräldrar dessa besked och förstår att det är svårt för oss. Hon säger också att de ska sätta sig ner i lugn och ro och planera ett datum för dig och nästa gång är det 100% vår tur. Anders undrar då vad de gjort de andra två gångerna vi fått vårt datum som sedan blivit uppskjutet och påpekar att detta måste de ha vetat redan i måndags så vi inte hade behövt utstå denna psykiska press. Det har hon inte något svar på. Jag tycker det är så otroligt skönt att Anders kan tala för oss båda, jag sitter bara i soffan och nickar med mina tårar. Vad jag älskar din pappa.

Har alla dina tårar varit förgäves? Alla stick och alla förberedelser? 
Men Eva säger att nästa gång vi kommer dit behöver du inte göra samma procedur igen, bara bad och något färskt blodprov. 

Det är iallafall skönt att prata i lugn och ro med Eva, hon ger intryck av att vara en bestämd kvinna men detta möte är hon.. Ja vad är ordet jag söker här... Mänsklig. Hon säger också att det inte är några problem med intyg, vi kan be Karlstad ta kontakt med henne om det skulle uppstå några problem.

Vi ger dig mat och sedan går jag och byter bajsblöja på dig. När jag kommer tillbaka sitter en annan Kristinehamns-bebis med sin mamma och även en son och hans mamma som är från Götene. Nu är stämningen något lättare för det har sjunkit in att det inte blir någon op, vi vet är att du mår fint och vi får åka hem till vårt hus med dig igen. Solen skiner och det är en fin dag. I hissen stöter vi även på Håkan Hellström och i en micro-sekund vill jag säga till honom att jag sjungit hans låtar i ditt öra sedan du vägde 664 gram. Jag struntar dock i det då jag tycker att det vore hemskt att gå på honom när han är på sjukhus med sitt barn. 

Vi stannade till i Mariestad på vägen hem och du fick träffa dina kusiner för första gången. Din moster har du bara träffat när du låg i kuvös i Uppsala. Vi ska försöka få lite mer mys med dom innan de åker hem till Skåne igen. 

Så är vi nu hemma. Vi kom hem till ett mer städat hem än när vi for då din mormor och morfar Hans varit här och städat. 

Din pappa har nu precis gett dig mat och  nu ska vi bädda till dig så vi kan sova i vår säng igen. Det ska bli så skönt. Då var denna hjärteresa slut för nu. Det har varit ett rent helvete och känns förbannat jobbigt att alla dessa känslor kommer göra sig påminda snart igen. Men det är ingen idé att deppa ihop. 
Den riktiga hjälten är du Abbe.
( och din pappa som har kört runt på Göteborgs gator)
 

Kommentarer

  1. Men vad är det som händer i vården? Ögonen tåras när jag läser det du skriver. Man kan ju undra hur planeras det inför en sådan operation med så mycket känslor inblandade? Jag känner mig så ledsen för er skull, hoppas ni orkar utan att bryta ihop totalt. Ni är fantastiska som orkar vara så förstående som ni är. Och en tröst är att Abbe mår så bra som han gör. Tusen kramar till er från"mormor i Arvika"

    SvaraRadera
  2. Räcker det inte snart? Tur att det inte är bara Abbe som är stark i er familj! Bättre lycka nästa gång. Kram från mamma Hagberg.

    SvaraRadera
  3. många kramar till er. Tillslut blev op äntligen gjord. Men ibland undrar man hur rutinerna ser ut på sjukhusen. Tänk de familjer som fått datum uppskjutna 4-5 gånger. Inte alls okej. Stpr kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Heart of gold

Februari, mest känd som Vabruari. Det är vad vi gör nu, hosta & snor har hittat till Abbe.  Men februari är även en månad då hjärtat får stå i fokus. Och i vår familj har både pappa & son opererat hjärtat, faktiskt helt oberoende av varann.  Efter en hjärtlig förfrågan från Hjärt-Lungfonden kommer Albins berättelse här ❤️ Albin föddes 8 november 2014, den minsta bebis jag nånsin sett. Pga havandeskapsförgiftning behövde han komma ut redan i vecka 25 och med sina nätta 600 gram tog han oss med storm.  Vi visste nu att ingenting skulle bli som förut. Vad vi inte visste var om vår pojke skulle överleva. Han lades i respirator och i två dagar satt jag och stirrade in i plexiglaset på kuvösen, följde blicken från sladdarna som satt på min pojk till maskinen de var kopplade till. Och jag tänkte att det krävdes så mycket för att hålla honom vid liv.  Efter två dagar fick jag äntligen hålla honom i min famn för första gången och det var egentligen först då som det kom en

600 gram kärlek

Hejsan på er alla därute. För drygt en vecka sedan såg livet väldigt normalt ut. Jag (Emelie) & min sambo (Anders) bodde i vårt lilla vita hus som vi flyttade in i i somras, hade Anders dotter  (Meja) varannan vecka, kelade med våra 2 katter, tvättade, städade, diskade, gick till jobbet och somnade tillsammans i den klassiska skeden varje kväll.  Tisdagen den 4 november förändrades allt.  Det är nämligen så att jag och Anders skulle få vårt första gemensamma barn. En liten pojke växte inuti mig, en liten pojke som såg ut som en liten björn när vi fick se hans profil på ultraljudet den 18 september.  "-detta var allt en liten teaterapa" sa barnmorskan på ultraljudet. Inte ville han ligga still en enda gång. Jag kände stolthet från första stund. Till och med i magen hade han fått ärva den estetiska nerven både hans mamma och pappa delar. Anders grät, han skulle få en pojke. En liten grabb som han kunde bygga lego med som inte var rosa. Köra bilbana och kolla spindelmannen.

Till mitt sista andetag ska jag älska dig med hjärtats alla slag

Älskade Albin. Tänk att det har gått en hel vecka sedan vi kom hem. Ofattbart när jag tänker på det. Sakta plockar vi upp spillrorna av våra liv för att bygga upp en så bra grund det bara går.  Resan har varit allt annat än lätt. Om du inte varit så stark vet jag inte hur jag kunnat fortsätta leva. Tack min älskade son för att du är den du är. En krigare från första stund du tog ditt första andetag. Tack till dig för att du orkade kämpa och fortfarande gör. Och tack till gudarna däruppe som hörde alla våra böner.  Idag har vi fått tid för din operation. 7 juli ska ditt bråck äntligen åtgärdas. Sjung Halleluja. Då har du kämpat med det i 8 månader. Jag ska inte sticka under stolen med att det bara känns helt fantastiskt. Ännu en gång som vi går in genom sjukhusdörrarna. Ännu en gång vi ska skrubba dig till tårar. Ännu en gång vi ska lämna bort dig för att sedan se dig ligga utslagen på iva. Med sond igen. Men tänk efteråt. När du inte har ont av det längre. Fy satan i gatan vad vi ska l