Fortsätt till huvudinnehåll

När mörkret faller

Min fina älskling.
Vilken dag vi haft. En enda stor väntan från början till slut.
Vi kom till sjukhuset runt 10 och det tog en stund innan någon hade tid att ta emot oss. Tillslut fick vi gå en vända på avdelningen, vi är ju på ännu en ny avdelning. Efter det tog vi vikt på dig, 5760 gram väger du nu. 

Blodtryck gick som vanligt inte att ta på dig, du är svår på det. 
Sedan blev det lång väntan. Vi satt med dig en lång stund i föräldraköket då läkaren kom och pratade med oss. Hon förklarade hur morgondagen skulle se ut, att det kommer ta ungefär 2 timmar med allt inräknat. Ditt bråck var inne när hon tittade på dig men jag har tagit kort på hur det brukar se ut så hon fick se. Vi har väl konstaterat att det du hade på höger sida har gått in av sig självt och behöver inte göras något åt. Sedan frågade vi om det var pung eller ljumskbråck och hon förklarade att det är samma sak och att du har besvär av både vätska och tarmar som åkt ner i pungen. 

Vi kom överens om att de skulle ringa när ultraljud skulle tas så vi fick gå och äta lunch. Det blåste ute men du sparkade av din filt hela tiden. Idag har du velat bli underhållen varje sekund för så fort vi lagt ner dig i vagnen har dina ljud blivit högre och högre.  

När vi gick ut från matstället som ligger precis mittemot stora ingången på östra var vi med om en så tokig sak. 
En man med krycka skulle gå över vägen just som en bil som stått stilla, backade på honom! Vi hörde bara mannens knuff och ett Ööhh liknande läte. ( Som faktiskt lät lite roligt såhär i efterhand) Så låg han där på backen och jämrade sig. Anders hade Albin så jag sprang över vägen och kom fram precis när killen som backat på mannen klev ur bilen och såg helt förfärad ut. Han utbrister: Hur gick det? Fan förlåt! Det var inte alls meningen! En annan kvinna som står framåtlutad frågar försiktigt om han kan röra på sig då mannen skriker förbannat: Rör mig inte! Hämta en bår eller nåt för fan!

När jag såg att en kvinna och mannen som kört på sprang in på sjukhuset och 2 andra var kvar hos mannen bestämde jag mig för att gå. Mannen var riktigt förbannad och vad jag tror, rätt försupen. 
Och jag fick en så obehaglig känsla av honom, alltså som att även fast han låg på backen kände jag mig rädd för honom. Så oförutsägbar med sitt beteende. Sjukhuspersonal kom iallafall fort och hjälpte honom. Han hade inte hamnat under bilen och när jag var framme såg jag inget blod från huvudet eller något. Han fick helt enkelt sig en knuff. Jag och Anders gick sakta mot Drottning Silvias Barnsjukhus igen. Vad var vi med om nyss egentligen? Så absurd situation. Jag hade nån sorts bild av att jag skulle hjälpa denne påkörde man som den medmänniska man är, inte vara en som går förbi. Men eftersom han var så hotfull tyckte vi nästan mer synd om bilföraren. Nåväl, han blev påkörd på bästa stället i allafall, precis vid entrén till sjukhuset.

När vi kommit tillbaka till avdelningen och väntat ännu en stund fick vi åka ner till ul. Allt såg jättebra ut. Sedan åkte vi upp för mer väntan. Vi fick åka upp till narkosen och prata där, svara på lite frågor och så. 
Sedan åkte vi ner och tog en odling på dig. Fick descutan-svampar och fick veta att du är först ut så 06.30 ska vi till sjukhuset i morgon. 

Vi har duschat dig en gång och ska göra det en gång till här strax. Fy vad otäckt du tyckte det var! Vi har dessutom bara fått 2 st svampar med oss ( ska vara 4) men finns inget vi kan göra åt det nu. De kommer tvätta dig ordentligt när du blivit sövd i morgon. 

Det som varit skönt är att denna operation är så "liten". Snabb återhämtningstid och går allt som det ska är vi hemma på ons.

Äntligen är denna dag över. 
I morgon min älskade gosse försvinner ditt bråck. DÅ ska vi bara njuta. För hur liten denna operation är i andras ögon, är den otroligt stor för oss. Att du ska få må bra, att allt är över. 

I morgon kl 8 tänker många på dig.
Denna rosa broschyr finns på rummen på vårt hotell. Även när vi var inne för ditt hjärta, så passande på något vis med alla känslor inräknade)




Kommentarer

  1. Tänker på er idag och gläds med er att detta äntligen ska bli av! Hoppas allt gått bra och att Albin mår bra men förstår att han säkert har ont efter operationen. Vårt barnbarn (samt föräldrarna också) fick ett annat liv efter operationen, blev så nöjd och harmonisk efteråt. Hoppas allt gått bra idag, kram från "mormor i Arvika"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemskt mycket "Arvika-mormor". Jag instämmer helt, en helt annan gosse fick vi med oss hem. Med mycket mer glada miner för varje dag. Kramar

      Radera
  2. Kram och hoppas ni får ha det bra nu när det är gjort/ Mamma Hagberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemskt mycket och stor kram till dig "Mamma Hagberg"

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

600 gram kärlek

Hejsan på er alla därute. För drygt en vecka sedan såg livet väldigt normalt ut. Jag (Emelie) & min sambo (Anders) bodde i vårt lilla vita hus som vi flyttade in i i somras, hade Anders dotter  (Meja) varannan vecka, kelade med våra 2 katter, tvättade, städade, diskade, gick till jobbet och somnade tillsammans i den klassiska skeden varje kväll.  Tisdagen den 4 november förändrades allt.  Det är nämligen så att jag och Anders skulle få vårt första gemensamma barn. En liten pojke växte inuti mig, en liten pojke som såg ut som en liten björn när vi fick se hans profil på ultraljudet den 18 september.  "-detta var allt en liten teaterapa" sa barnmorskan på ultraljudet. Inte ville han ligga still en enda gång. Jag kände stolthet från första stund. Till och med i magen hade han fått ärva den estetiska nerven både hans mamma och pappa delar. Anders grät, han skulle få en pojke. En liten grabb som han kunde bygga lego med som inte var rosa. Köra bilbana och kolla spindelmannen.

Heart of gold

Februari, mest känd som Vabruari. Det är vad vi gör nu, hosta & snor har hittat till Abbe.  Men februari är även en månad då hjärtat får stå i fokus. Och i vår familj har både pappa & son opererat hjärtat, faktiskt helt oberoende av varann.  Efter en hjärtlig förfrågan från Hjärt-Lungfonden kommer Albins berättelse här ❤️ Albin föddes 8 november 2014, den minsta bebis jag nånsin sett. Pga havandeskapsförgiftning behövde han komma ut redan i vecka 25 och med sina nätta 600 gram tog han oss med storm.  Vi visste nu att ingenting skulle bli som förut. Vad vi inte visste var om vår pojke skulle överleva. Han lades i respirator och i två dagar satt jag och stirrade in i plexiglaset på kuvösen, följde blicken från sladdarna som satt på min pojk till maskinen de var kopplade till. Och jag tänkte att det krävdes så mycket för att hålla honom vid liv.  Efter två dagar fick jag äntligen hålla honom i min famn för första gången och det var egentligen först då som det kom en

What's going on in that beautiful mind

Oj vad tiden går. Dagarna bara rusar förbi känns det som. Saker man borde hinna med slukas upp av tiden. Men förra veckan hände något fantastiskt. Meja var inne på sista veckan av sitt jullov och hennes mamma skulle ta med henne till badhuset men sedan gick inte det och Meja blev lite besviken. Då frågade Meja om inte vi kunde åka dit och följdfrågan blev då vilka som skulle åka. Varför inte hela familjen? svarade jag. Går det?  Ja det borde ju gå, Abbe har ju fått badbyxor av mormor så nu är det dax! Sagt och gjort, dagen efter åkte vi till badhuset. Hela familjen! Vilken lycka.  Vi gick först till den lilla bebis-poolen men alla ( framförallt Albin) tyckte den var på tok för kall. Så vi gick till andra bassängen och gissa om du älskade att bada! Vi var där en stund allihop, sedan gick jag och meja till stora bassängen ett tag. Efter en stund bytte vi så pappa och meja kunde leka lite oxå. Du plaskade runt hejvilt och pratade med en annan bebis som var där. Sedan fick du syn på en pap