Fortsätt till huvudinnehåll

Jag som alltid var påväg har nu landat någonstans

Min fina gosse.
Dagarna går på härhemma. Du lever, busar och skrattar som aldrig förr. Ibland gråter du. Men på ett sätt är det fantastiskt. För nu kan man förstå varför du gråter. Antingen är det blöjan, maten eller så är du trött. 

Det enda som du inte tycker är så kul, som din mamma verkligen hoppas ändrar sig, är att du inte gillar promenader i vagnen. Det går an när vi kört bil och kopplar på stolen på vagnen, då sover du så gott. Men när jag lägger dig i liggdelen vill du bara skrika. 
I morgon ska vi ut och gå med en kompis, jag hoppas att du kommer tycka det är ok. Idag tog vi dock en skogspromenad och mestadels gick den färden bra iallafall. 

Jag väntar på att höra från sjukhuset. Har talat in på svararen men ingen har ringt upp än. Vore så skoj att få veta vad du väger nu. Det känns när vi bär dig att du blir tyngre för var dag. 

Häromdagen tog vi bort ditt bråckplåster och passade även på att byta plåstret på ditt bröst. Vi tittade på dig och en sorg inföll sig. Inte ens ett år men två ärr finns på din kropp. Du är allt bra stark du Abbe. Men båda ärren ser verkligen jättefina ut. Snart får vi även börja bära dig under armarna. Gud så skönt det ska bli! 

Vi har även börjat planera lite inför ditt dop. Ska bli kul att äntligen få döpa dig. Vi tänker ha dopfika för de närmaste men vill att alla som vill komma ska få möjligheten att vara med i kyrkan. Det är så många som haft dig med i deras tankar. Och det vore så gott för mamma och pappa att få krama om dom. Alla som vill dig väl är alla välkomna. 

Jag tänker ganska ofta på en person som är nästintill helt okänd för mig. Jag vet inte hennes namn, inte hennes yrkesroll. Har knappt någon aning om hur hon ser ut. Ändå har jag henne att tacka för så mycket. 
Jag låg där med dig i min mage. Du skulle precis plockas ut när hon kom in i rummet och presenterade sig. Hon stod sedan vid min högra sida under hela kejsarsnittet. Hon höll min hand och pratade lugnt med mig. Hennes närvaro kändes som min mammas hand, som tröstade sitt barn under den svåraste tid hennes dotter varit med om. Hennes närvaro kändes som min älskades hand, så trygg, kärleksfull och varm.

När allt var över såg jag henne inte mer. Och för henne var jag bara en patient. Men jag tänker ändå skriva ett brev till avdelningen i Umeå, och hoppas att hon får läsa det. För jag vill så gärna bara få säga tack. 

Kommentarer

  1. Fina Abbe! Vi fick ett litet hjärtebarn i familjen förrförra veckan, han opererades förra veckan och nu väntar de på att få komma hem från RMH men vi vet inte hur länge de blir där. Att tänka på er och Albin hjälper till för att lugna hjärta och själ...Albin är en superhjälte som bevisar att inget är omöjligt. Tack Emelie för att du delar med dig av er resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om du fick mitt svar jag skrev igår Joy men vi håller tummarna för er familjemedlem. Dessa småttingar är starka kämpar! Tack för dina fina ord. Kramar

      Radera
  2. Han kanske bara tycker det är tråkigt att inte se nåt när han ligger ner i vagnen? :) Han kanske tycker han vill ha sittdelen till vagnen på?
    Härligt att höra att han slipper ont-skriket!
    Kram till er

    SvaraRadera
  3. Hej Emelie!
    Jag har följt er resa på din blogg. Du skriver så målande. Trots att vi inte känner varandra så känner jag med er, gråtit & glädjst åt era motgångar & framgångar.
    Blev så glad idag när jag läser att ni har "vanliga" problem nu istället för hjärtskärande motgångar.
    Tänkte bara dela med mig av ett litet tips.
    En av mina små har också ratat ryggläge i liggvagnen. Vi löste det med en tjock, mjuk kudde bakom rygg & huvud & en rullad babyfilt under knäna. Det blir samma ställning som i bilstolen fast mycket mjukare :)
    Mvh Lina (Emelie Larssons svägerska)

    SvaraRadera
  4. Får ni ha honom i bärsele eller sjal? Min första dotter ville inte gärna åka vagn. Jag kånkade runt på henne i mina armar och försökte manövrera vagnen med andra kroppsdelar. Onda armar och rygg. Besvärligt. Provade en gammal Babybjörnsele, men den var bedrövlig (jag tror de nyare är extremt mycket bättre). Sjal ville hon inte vara i. Min andra dotter som nu är sex månader är inte heller så sugen på det där med att ligga i en vagn längre, men är lite för ostadig för sittdelen. Men jag säger bara Ergobaby-bärsele! Hon väger sju kilo nu och det märks fasiken knappt att jag bär henne. Varför hade vi inte en sån med vår första unge?

    Lång utläggning blev det. Har följt er sedan en kompis tipsade om din blogg efter att min bror och hans fru fått ett barn i vecka 25 ungefär samtidigt som Albin kom. Allt har gått bra där också. Så skönt att det äntligen är över med Albins operationer etc och att det gått så himla bra! Hoppas du fortsätter skriva framöver.

    Många hälsningar,
    Emma

    SvaraRadera
  5. Blir så glad att höra att Albin mår så bra nu, vilken kämpe han är, och ni också, vilken resa ni gjort. Dessa små är nåt att verkligen vara stolt över, de har nån sorts onaturlig styrka. Syns på Albin att han nu mår bra,en helt annan blick och glans i ögonen, så härligt att se! Kommer att fortsätta läsa din blogg, du skriver helt fantastiskt. Kram från "mormor i Arvika"

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Heart of gold

Februari, mest känd som Vabruari. Det är vad vi gör nu, hosta & snor har hittat till Abbe.  Men februari är även en månad då hjärtat får stå i fokus. Och i vår familj har både pappa & son opererat hjärtat, faktiskt helt oberoende av varann.  Efter en hjärtlig förfrågan från Hjärt-Lungfonden kommer Albins berättelse här ❤️ Albin föddes 8 november 2014, den minsta bebis jag nånsin sett. Pga havandeskapsförgiftning behövde han komma ut redan i vecka 25 och med sina nätta 600 gram tog han oss med storm.  Vi visste nu att ingenting skulle bli som förut. Vad vi inte visste var om vår pojke skulle överleva. Han lades i respirator och i två dagar satt jag och stirrade in i plexiglaset på kuvösen, följde blicken från sladdarna som satt på min pojk till maskinen de var kopplade till. Och jag tänkte att det krävdes så mycket för att hålla honom vid liv.  Efter två dagar fick jag äntligen hålla honom i min famn för första gången och det var egentligen först då som det kom en

600 gram kärlek

Hejsan på er alla därute. För drygt en vecka sedan såg livet väldigt normalt ut. Jag (Emelie) & min sambo (Anders) bodde i vårt lilla vita hus som vi flyttade in i i somras, hade Anders dotter  (Meja) varannan vecka, kelade med våra 2 katter, tvättade, städade, diskade, gick till jobbet och somnade tillsammans i den klassiska skeden varje kväll.  Tisdagen den 4 november förändrades allt.  Det är nämligen så att jag och Anders skulle få vårt första gemensamma barn. En liten pojke växte inuti mig, en liten pojke som såg ut som en liten björn när vi fick se hans profil på ultraljudet den 18 september.  "-detta var allt en liten teaterapa" sa barnmorskan på ultraljudet. Inte ville han ligga still en enda gång. Jag kände stolthet från första stund. Till och med i magen hade han fått ärva den estetiska nerven både hans mamma och pappa delar. Anders grät, han skulle få en pojke. En liten grabb som han kunde bygga lego med som inte var rosa. Köra bilbana och kolla spindelmannen.

Till mitt sista andetag ska jag älska dig med hjärtats alla slag

Älskade Albin. Tänk att det har gått en hel vecka sedan vi kom hem. Ofattbart när jag tänker på det. Sakta plockar vi upp spillrorna av våra liv för att bygga upp en så bra grund det bara går.  Resan har varit allt annat än lätt. Om du inte varit så stark vet jag inte hur jag kunnat fortsätta leva. Tack min älskade son för att du är den du är. En krigare från första stund du tog ditt första andetag. Tack till dig för att du orkade kämpa och fortfarande gör. Och tack till gudarna däruppe som hörde alla våra böner.  Idag har vi fått tid för din operation. 7 juli ska ditt bråck äntligen åtgärdas. Sjung Halleluja. Då har du kämpat med det i 8 månader. Jag ska inte sticka under stolen med att det bara känns helt fantastiskt. Ännu en gång som vi går in genom sjukhusdörrarna. Ännu en gång vi ska skrubba dig till tårar. Ännu en gång vi ska lämna bort dig för att sedan se dig ligga utslagen på iva. Med sond igen. Men tänk efteråt. När du inte har ont av det längre. Fy satan i gatan vad vi ska l