Fortsätt till huvudinnehåll

Kärlek kom och kom!

Hujedamej vad längesen det var jag skrev här. Det har varit mycket med livet men också motivationsfattigt. Vet inte riktigt vad det beror på.. Men nu var det så dags!

Vi har varit på Astrid Lindgrens Värld ännu en gång. Det var trevligt men helgen gick på tok för fort. Svårt att hinna med allt och svårt att få tid till att bara njuta av sällskapet. Än en gång får jag känslan av att jag skulle älska att ha det som jobb. Spela barnteater skriven av den bästa av de bästa- hur fantastiskt vore inte det? 

Abbe har fått förskole-plats på den förskola vi hade som första val. Det kändes otroligt bra! Samtidigt är det SKITLÄSKIGT. Tänk att jag varit vid din sida sedan du kom. Efter all vab har jag varit mammaledig i över ett år och nu snart är det dags att lämna över dig. Det kommer bli jättebra för dig. Du kommer få kompisar och utvecklas enormt. Det får jag fokusera på, det som är bäst för dig. Men oj vad det kommer kännas konstigt. 

Det är även dags för mig att jobba mina sista månader på mitt jobb. Det känns också ganska konstigt. Och faktiskt är jag aningen rädd. Jag har inte jobbat på snart två år och har dessutom under tiden gått igenom mitt livs trauma. Så frågan är om denna hjärna fortfarande är i bruk. De kommer få lära upp mig igen för att fyra månader senare se mig gå. Ett kapitel slut och ett nytt tar vid. Det känns lite sorgligt att ta farväl av en trygg plats och tidigare har jag känt att det varit spännande att se vart jag nu är påväg.
Men nu har jag träffat min jobbcoach och alla dessa frågeställningar man ska ta och analyseringar om vilka goda egenskaper jag har, det har nästan gjort mig lite deprimerad. Jag förminskar lätt mig själv och går in i tankar som: Vad har egentligen jag att erbjuda? Jäkla jantelag! 

Det står dessutom still med bokplaner och föreställningsplaner just nu. Finns ingen tid. Men i princip varje kväll när jag ligger och väntar på att sömnen ska ta vid så kommer nya ideer för föreställningen. Jag är taggad men skriver inte ner något. Jag behöver någon som varit med på vår resa och som kan rycka mig i kragen och säga: det här tycker jag du ska ha med. Ge mig ideer. 
Det vore så otroligt sorgligt om allt bara faller i glömska i brist på tid och dåligt självförtroende. I morgon är en annan dag och kanske jag plockar upp mitt mod igen. För när det kommer till kritan är det mig allt hänger på. Jag kan inte kasta över det på någon annan. 

Det är också en sak jag funderar över. Att jag ska fatta beslut gällande mig själv. Vad ska jag göra efter uppsägningstiden? Plugga upp matten på komvux så jag kan utbilda mig... Till vaddå? Så många val som ska handla om mig. När allt jag gjort senaste åren är att bry mig om någon annan. Om min älskade kämpe som nu blivit så stor att han ska börja förskola. Är detta verkligen sant? Hur gick tiden så fort? 

Usch här har jag inte skrivit på länge och så blir mitt inlägg aningen mediokert. Men så får det vara. Jag är otroligt glad att sommaren är här, din pappa snart har semester, att vi umgås med våra nära och kära, att Meja har sommarlov och att du alldeles snart går och springer själv. Idag har du vid flera tillfällen tagit några steg själv även fast du tycker det är läskigt. Förra veckan tog du och jag vår första promenad till Ica nära. Du gick nästan hela vägen fram och tillbaka med din hand i min. Min pojke som blivit så stor❤️ 
Tusen tack för idag mormor och morfar Hans, kusinerna och alla teatervänner! 

Kommentarer

  1. I veckan kom em liten pojke till världen i vecka 24+1 och vägde 680g, hans mamma kommer från Hova. Tänk att ni har tagit er igenom den långa resan, eller i alla fall påbörjat den även om det är en bit kvar. Jag rekommenderade direkt din blogg till henne för jag tror att det endast är ni som vart i samma situation som förstår varandra till fullo. Heja albin som börjar ta små små steg alldeles ensam! Fantastiskt!

    Jag tror också att albin kommer få det superbra på föris!

    Kran till er alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej S och tack för ditt meddelande.
      Hova- det är inte långt från där jag kommer ifrån. Hoppas det har gått så bra som möjligt för den lille krigaren. Mamman får såklart skriva till mig på : 600gramkarlek@gmail.com om hon undrar över något❤️ Tusen tack för att du tipsade om min blogg. För det är just det jag vill, att den ska kunna finnas för de som hamnat i samma sits. Det kan lätt bli ensamt på det där sjukhuset ovh svårt för omgivningen att förstå vad som sker bakom de fyra väggarna som nu blivit ens nya hem.
      Trevlig sommar på dig och tack för att du tittade in❤️ Kram

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Heart of gold

Februari, mest känd som Vabruari. Det är vad vi gör nu, hosta & snor har hittat till Abbe.  Men februari är även en månad då hjärtat får stå i fokus. Och i vår familj har både pappa & son opererat hjärtat, faktiskt helt oberoende av varann.  Efter en hjärtlig förfrågan från Hjärt-Lungfonden kommer Albins berättelse här ❤️ Albin föddes 8 november 2014, den minsta bebis jag nånsin sett. Pga havandeskapsförgiftning behövde han komma ut redan i vecka 25 och med sina nätta 600 gram tog han oss med storm.  Vi visste nu att ingenting skulle bli som förut. Vad vi inte visste var om vår pojke skulle överleva. Han lades i respirator och i två dagar satt jag och stirrade in i plexiglaset på kuvösen, följde blicken från sladdarna som satt på min pojk till maskinen de var kopplade till. Och jag tänkte att det krävdes så mycket för att hålla honom vid liv.  Efter två dagar fick jag äntligen hålla honom i min famn för första gången och det var egentligen först då som det kom en

600 gram kärlek

Hejsan på er alla därute. För drygt en vecka sedan såg livet väldigt normalt ut. Jag (Emelie) & min sambo (Anders) bodde i vårt lilla vita hus som vi flyttade in i i somras, hade Anders dotter  (Meja) varannan vecka, kelade med våra 2 katter, tvättade, städade, diskade, gick till jobbet och somnade tillsammans i den klassiska skeden varje kväll.  Tisdagen den 4 november förändrades allt.  Det är nämligen så att jag och Anders skulle få vårt första gemensamma barn. En liten pojke växte inuti mig, en liten pojke som såg ut som en liten björn när vi fick se hans profil på ultraljudet den 18 september.  "-detta var allt en liten teaterapa" sa barnmorskan på ultraljudet. Inte ville han ligga still en enda gång. Jag kände stolthet från första stund. Till och med i magen hade han fått ärva den estetiska nerven både hans mamma och pappa delar. Anders grät, han skulle få en pojke. En liten grabb som han kunde bygga lego med som inte var rosa. Köra bilbana och kolla spindelmannen.

Till mitt sista andetag ska jag älska dig med hjärtats alla slag

Älskade Albin. Tänk att det har gått en hel vecka sedan vi kom hem. Ofattbart när jag tänker på det. Sakta plockar vi upp spillrorna av våra liv för att bygga upp en så bra grund det bara går.  Resan har varit allt annat än lätt. Om du inte varit så stark vet jag inte hur jag kunnat fortsätta leva. Tack min älskade son för att du är den du är. En krigare från första stund du tog ditt första andetag. Tack till dig för att du orkade kämpa och fortfarande gör. Och tack till gudarna däruppe som hörde alla våra böner.  Idag har vi fått tid för din operation. 7 juli ska ditt bråck äntligen åtgärdas. Sjung Halleluja. Då har du kämpat med det i 8 månader. Jag ska inte sticka under stolen med att det bara känns helt fantastiskt. Ännu en gång som vi går in genom sjukhusdörrarna. Ännu en gång vi ska skrubba dig till tårar. Ännu en gång vi ska lämna bort dig för att sedan se dig ligga utslagen på iva. Med sond igen. Men tänk efteråt. När du inte har ont av det längre. Fy satan i gatan vad vi ska l