Fortsätt till huvudinnehåll

Hjärter dams sista sång

Mitt älskade hjärta.
Tänk att för exakt ett år sedan åkte vi till Göteborg med dig för första gången. Eller ja, du fick ju åka förstaklass i flygplan du. Denna kvällen innan du skulle göra din hjärtkateterisering var väldigt jobbig för oss alla. De där känslorna man kände då är inte svåra att få fram. De sitter i och påminner oss om tacksamheten för att allt gått så bra. 

Just nu känns det dock som att vi går lite i uppförsbacke. Din pappa har fått tillbaka det där onda igen som kommit efter hans operation. Han kämpar på men det är jobbigt för det bildas hjärnspöken om vad det kan vara för nåt. Allt pekar på nåt muskulärt men eftersom det uppkommit efter operation känns det lite konstigt. Han ska få tid nästa vecka till farbror doktorn.

Och din syster kom hit i söndags med halsont som fortsatt. Hon har varit hemma från skolan men hon verkar inte så hängig iallafall. Det låter bara rossligt i halsen och idag har hon blivit lite mer förkyld. 

Men med dig är allt bra. Du har inte blivit smittad och din magmedicin verkar fungera bra. Några dagar har du varit lite kinkig emellanåt. Men jag tror dels att det håller på lite i magen på dig och sedan min son har du blivit en liten envis krabat. Så fort vi tar ifrån dig telefonen du börjat gnaga på, eller xboxdosan som trevar mot din mun, då blir det gallskrik! Och du vill gå. Du vill inte sitta still för en minut. Du ska allt se att det inte är alltför lång tid kvar tills du gör det mitt hjärta. 
Du har ju börjat kräla ordentligt oxå. När det är vilodax lägger vi dig i sängen, du dricker snällt din välling... Och sedan är det show. Vända på mage, upp med överkroppen, hoppa fram å tillbaka, slänga dig åt motsatt håll. Så tar du upp huvudet och tittar på mig när jag börjar sjunga på vargsången. Och så ler du som att du tycker det är roligt att jag sjunger på sovsång när du inte alls tänker sova. Men tillslut slänger du huvudet mot kudden och somnar. 
Vargsången( den från Ronja Rövardotter) kan jag fortfarande bli tårögd av när jag sjunger den för dig. Den har jag sjungit så många gånger när läget varit kritiskt. Och vargen har i tanken varit döden. 

Du varg, du varg, kom inte hit
Ungen min får du aldrig 

Idag har vi varit ute och gått i vagnen och jag och meja har bakat muffins. Nu på kvällen kom Bobban på besök och vi tog faktiskt en pizza till kvällsmat. I morgon tror jag att Meja orkar gå till skolan och vi får ha tvätt-dag här hemma hade jag tänkt. Tycker att jag lyckats fått nedervåningen att se någorlunda städad ut så förhoppningsvis hinner jag ta övervåningen en stund. Tror att farmor skulle kika in framåt eftermiddagen för att leka med ungarna så mamma får damma lite. Hon var här en sväng i fredags och hade köpt så fina skor till dig! Du tyckte det var lite underligt att ha på dig dom och du såg så söt ut när du vacklade framåt med små steg.

I helgen sov vi förresten över hos mormor och morfar Hans! För morfar har ju fyllt år! Du sov så gott i din resesäng och det var väldigt mysigt att ha dug sovandes så nära. Morfar blev firad på både lördagen och söndagen så vi fick vara med på två kalas. På kvällen sov alla gossar medan jag och mormor kollade på film som förr i tiden. Sicken härlig helg det var!( utom pappas värk förstås)

Nej nu har klockan slagit över till en ny dag så nu blir det natta kudden. 
På fredag ska vi till sjukgymnasten igen och då ska mormor följa med. 
NattiNatti




Kommentarer

  1. Hei Emelie. Jeg har følgt bloggen din en stund nå og det er så fint å lese at det går så bra med lille Albin. Vår lille Sofie ble også født i uke 25. Vi lå inne lenge på iva i Karlstad...samtidig med dere. I den vanskelige situasjonen vi alle var i, så ble det bare til at vi sa hei til hverandre i korridorene. Du skriver så bra om tanker, opp og nedturer...jeg kjenner meg så igjen. Det er så fint å lese om Albins framsteg. Lykke til videre:)

    SvaraRadera
  2. Hei Emelie. Jeg har følgt bloggen din en stund nå og det er så fint å lese om lille Albin. Vår lille jente kom også i uke 25. Vi lå lenge inne på IVA i Karlstad...samtidig som dere. I den vanskelige situasjonen som vi alle var i, ble det bare til at vi sa hei til hverandre i korridorene der. Du skriver så bra om tanker, opp og nedturer og jeg kjenner meg mye igjen i det du skriver. Det er så fint å lese om Albins framsteg og jeg ønsker dere lykke til videre:)

    SvaraRadera
  3. Hej! Åh lilla Sofie, det namnet kommer jag i håg när jag var i pentryt och tittade in i korridoren där skylten satt vart det larmade. Åh vad roligt att du skriver. Hur har det gått för er? Du får hemskt gärna maila om du vill ha vidare kontakt. Det vore hemskt trevligt skulle jag tycka. Kram på er!

    SvaraRadera
  4. Hej Emelie.
    Tack för dina ord på min blogg.
    Jag tycker precis som du att det är viktigt och värdefullt att inte hålla inne med sina tankar och känslor och funderingar.
    Ut med det!
    Så, det är väl självklart att du ska fortsätta skriva på alla tänkbara sätt.
    Att blogga har alltid sina fördelar, eftersom man får skriva helt ocensurerat om det man tänker och funderar över.
    Att skriva en historia som passar för en bok blir lite på ett annat sätt.
    Kanske måste man mer då söka efter en unik röst, som samtidigt, på något vis ska tilltala en bred publik.
    Jag säger inte att det är omöjligt, eller ens svårt. Det är fullt möjligt.
    För om det är din dröm att skriva texter som ska bli en bok så tycker jag absolut att du ska göra det!
    Den enda som hindrar dig från det är du själv i så fall.
    Så jag är övertygad om att du kan - och att du har det berättandet inom dig.
    Fundera på vem som ska läsa boken - och varför.
    Fundera på hur din röst ska särskilja sig från alla andra som skriver liknande berättelser.
    Varför är det viktigt för en läsare att få ta del av din historia?

    Jag kan, efter att ha kikat lite på din blogg, enkelt se att du har en historia att berätta.
    Du har en fin berättarton, Du har med andra ord möjlighet att få din historia publicerad.

    Jag hoppas att du ger liv och lust till ditt berättande, och att du i framtiden kan blicka tillbaka på det och säga "vilken tur att jag valde att berätta den här historien".

    Lycka till med ditt skrivande!
    Kram
    /Sören

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Heart of gold

Februari, mest känd som Vabruari. Det är vad vi gör nu, hosta & snor har hittat till Abbe.  Men februari är även en månad då hjärtat får stå i fokus. Och i vår familj har både pappa & son opererat hjärtat, faktiskt helt oberoende av varann.  Efter en hjärtlig förfrågan från Hjärt-Lungfonden kommer Albins berättelse här ❤️ Albin föddes 8 november 2014, den minsta bebis jag nånsin sett. Pga havandeskapsförgiftning behövde han komma ut redan i vecka 25 och med sina nätta 600 gram tog han oss med storm.  Vi visste nu att ingenting skulle bli som förut. Vad vi inte visste var om vår pojke skulle överleva. Han lades i respirator och i två dagar satt jag och stirrade in i plexiglaset på kuvösen, följde blicken från sladdarna som satt på min pojk till maskinen de var kopplade till. Och jag tänkte att det krävdes så mycket för att hålla honom vid liv.  Efter två dagar fick jag äntligen hålla honom i min famn för första gången och det var egentligen först då som det kom en

600 gram kärlek

Hejsan på er alla därute. För drygt en vecka sedan såg livet väldigt normalt ut. Jag (Emelie) & min sambo (Anders) bodde i vårt lilla vita hus som vi flyttade in i i somras, hade Anders dotter  (Meja) varannan vecka, kelade med våra 2 katter, tvättade, städade, diskade, gick till jobbet och somnade tillsammans i den klassiska skeden varje kväll.  Tisdagen den 4 november förändrades allt.  Det är nämligen så att jag och Anders skulle få vårt första gemensamma barn. En liten pojke växte inuti mig, en liten pojke som såg ut som en liten björn när vi fick se hans profil på ultraljudet den 18 september.  "-detta var allt en liten teaterapa" sa barnmorskan på ultraljudet. Inte ville han ligga still en enda gång. Jag kände stolthet från första stund. Till och med i magen hade han fått ärva den estetiska nerven både hans mamma och pappa delar. Anders grät, han skulle få en pojke. En liten grabb som han kunde bygga lego med som inte var rosa. Köra bilbana och kolla spindelmannen.

Till mitt sista andetag ska jag älska dig med hjärtats alla slag

Älskade Albin. Tänk att det har gått en hel vecka sedan vi kom hem. Ofattbart när jag tänker på det. Sakta plockar vi upp spillrorna av våra liv för att bygga upp en så bra grund det bara går.  Resan har varit allt annat än lätt. Om du inte varit så stark vet jag inte hur jag kunnat fortsätta leva. Tack min älskade son för att du är den du är. En krigare från första stund du tog ditt första andetag. Tack till dig för att du orkade kämpa och fortfarande gör. Och tack till gudarna däruppe som hörde alla våra böner.  Idag har vi fått tid för din operation. 7 juli ska ditt bråck äntligen åtgärdas. Sjung Halleluja. Då har du kämpat med det i 8 månader. Jag ska inte sticka under stolen med att det bara känns helt fantastiskt. Ännu en gång som vi går in genom sjukhusdörrarna. Ännu en gång vi ska skrubba dig till tårar. Ännu en gång vi ska lämna bort dig för att sedan se dig ligga utslagen på iva. Med sond igen. Men tänk efteråt. När du inte har ont av det längre. Fy satan i gatan vad vi ska l