Fortsätt till huvudinnehåll

Hela mitt väsen gör uppror och vill säga nej

Denna vecka. Inte som alla andra helt enkelt. Fy fan vilken berg&dalbana jag suttit i. Febrilt försökt hålla mig kvar.
Först och främst är vi inne på ”årsdagen-veckan”. Minnen kommer tillbaka både på i Facebook-flödet och i minnet såklart. Dagen när mina prover inte såg bra ut. Dagen då jag flög till Umeå. Dagen Albin kom. Alla känslor som ligger och kliar över hela kroppen på något vis.

Albin har haft några svåra veckor, vi skulle ta bort hans movicol av olika skäl och det har varit lite av en pärs. För stora och små. Det börjar bli bättre men många tårar har fällts. En såkallad övergångsperiod.
Men så kom Albins födelsedag med paket och överraskningar. Mormor och morfar Hans överraskade med besök på morgonen. Albin blev firad av oss och på förskolan fick han vara Kung för en dag. Med kungakrona och allt. På Albins förskola får man bestämma egen aktivitet och Albin valde att läsa bok med en fröken ❤️

Hemma kom farmor på besök och det öppnades fler paket. På kvällen fick Albin feber och fick vara hemma från förskolan på fredagen.

Denna helg är en helg jag verkligen sett fram emot.
Från att livet gått i vardagens fotspår skulle detta bli en helg jag sent skulle glömma.
Egentligen var det min jobbhelg men redan i augusti ansökte jag om ledighet för just denna helg.

På fredagen skulle jag och Anders gå och se Per Gessles Roxette i Karlstad med vänner.
På lördagen hade min syster gett mig en för tidig födelsedagspresent och ordnat med en överraskning.
På söndagen vankades Albins kalas för släktingar och på kvällen skulle Mammi se Mia Skäringer.
Ni hör ju. En galen, kulturell helg!

Och fin skulle jag vara. På torsdagen fick jag mina fransar gjorda hos bästa Lollo.
På fredagen använde jag mitt Make Up Store-presentkort och blev sminkad.

På eftermiddagen drog jag snabbt förbi jobbet för att köpa tuggummi. På Albins födelsedag bestämde sig nämligen mammi för att sluta snusa.

Tänk att fem minuter efter att jag varit inne på jobbet skedde ett väpnat rån. Detta fick jag reda på när jag väl hamnat hos våra vänner i Karlstad och en kall ilning längs ryggraden kom farandes. Hjärtat gick i dubbla slag. Tänk OM.

Tänk om jag varit i affären fem minuter senare. Tänk om jag inte bytt pass. Och jag fick så otroligt dåligt samvete för min stackars arbetskamrat som fick genomlida denna händelse. När det borde varit jag. Fast egentligen ska ju INGEN behöva vara med om detta! Fy fan vad mina tankar var hos mina medarbetare. Och det var svårt att känna sig exalterad över den kommande konsert som stundade några timmar framåt. Men efter telefonsamtal med min medarbetare och skrivna sms beslutade jag mig för att lägga mobilen åt sidan och leva i nuet. Ett beslut jag blivit tvungen att ta många gånger tidigare. Och kvällen blev rolig trots allt. Bra musik, omgiven av fina vänner och min kärlek samt nåt glas vin så hade vi skapat en minnesvärd  kväll tillsammans. Jag tog ”tidig kväll” jämfört med hur det brukar bli när vi hälsar på hos Anna och Mike. Huvudet dunkade och tankar kom tillbaks.

I dag var det så dags för överraskningen. Albin som sovit hos farmor i fredags ville nu följa med till Mariestad och mormor som väntade med moster. Efter att ha varit på jobbet och kramats åkte vi iväg till Mariestad. Där berättade min syster att vi skulle på Pernilla Wahlgrens Kort, glad och tacksam. Hon hade även bokat b&b i Skövde så vi åkte dit. I bilen blir det lite terapi, jag som känner så mycket nu för tiden har verkligen svårt att släppa allt det som hänt på min arbetsplats. Jag är så arg, ledsen och sorgsen. När jag kastat ur mig mina tankar känns det bättre. Vi kommer fram och hittar vårt rum. Korkar upp en flaska och gör iordning oss för att sedan gå till arenan. Showen är verkligen rolig. Vilket gäng! Så himla underbart att inte tänka på nåt annat utan bara vara i ögonblicket.

När showen är slut går vi ner på stan och äter kvällsmat. På vägen till b&b konstaterar vi att det finns många kufar här i Skövde. Som ger blickar, följer efter oss och ropar. Vi småspringer gatorna upp mot vårt boende och jag svär i tysthet att det ska behöva vara såhär. Att inte få känna sig säker som kvinna på dessa gator.

Nu ligger jag i sängen bredvid min allra käraste syster som sover. Nu ikväll har jag hört om ännu en fruktansvärd händelse som hänt en av de bästa.
I morgon ska det bli kalas för Albin och på kvällen ska jag se Mia Skäringer med min mamma, svärmor och förhoppningsvis en kompis. (Hör av er vid intresse via pm) NO MORE FUCKS TO GIVE. Och jag gissar att hon kommer röra om i mig som så många gånger förr. Och jag har en känsla av att denna föreställning kommer vara av viktigaste sort. För det får fan vara nog med elaka svin nu för ett tag. Sluta rikta vapen mot andra människor, sluta ropa och förfölja folk som inte visar intresse och sluta för fan att slå kvinnor. Nu. Är. Det. Nog.

Tack finaste syster för en fantastiskt härlig kväll som jag kommer leva på länge <3

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Heart of gold

Februari, mest känd som Vabruari. Det är vad vi gör nu, hosta & snor har hittat till Abbe.  Men februari är även en månad då hjärtat får stå i fokus. Och i vår familj har både pappa & son opererat hjärtat, faktiskt helt oberoende av varann.  Efter en hjärtlig förfrågan från Hjärt-Lungfonden kommer Albins berättelse här ❤️ Albin föddes 8 november 2014, den minsta bebis jag nånsin sett. Pga havandeskapsförgiftning behövde han komma ut redan i vecka 25 och med sina nätta 600 gram tog han oss med storm.  Vi visste nu att ingenting skulle bli som förut. Vad vi inte visste var om vår pojke skulle överleva. Han lades i respirator och i två dagar satt jag och stirrade in i plexiglaset på kuvösen, följde blicken från sladdarna som satt på min pojk till maskinen de var kopplade till. Och jag tänkte att det krävdes så mycket för att hålla honom vid liv.  Efter två dagar fick jag äntligen hålla honom i min famn för första gången och det var egentligen först då som det kom en

600 gram kärlek

Hejsan på er alla därute. För drygt en vecka sedan såg livet väldigt normalt ut. Jag (Emelie) & min sambo (Anders) bodde i vårt lilla vita hus som vi flyttade in i i somras, hade Anders dotter  (Meja) varannan vecka, kelade med våra 2 katter, tvättade, städade, diskade, gick till jobbet och somnade tillsammans i den klassiska skeden varje kväll.  Tisdagen den 4 november förändrades allt.  Det är nämligen så att jag och Anders skulle få vårt första gemensamma barn. En liten pojke växte inuti mig, en liten pojke som såg ut som en liten björn när vi fick se hans profil på ultraljudet den 18 september.  "-detta var allt en liten teaterapa" sa barnmorskan på ultraljudet. Inte ville han ligga still en enda gång. Jag kände stolthet från första stund. Till och med i magen hade han fått ärva den estetiska nerven både hans mamma och pappa delar. Anders grät, han skulle få en pojke. En liten grabb som han kunde bygga lego med som inte var rosa. Köra bilbana och kolla spindelmannen.

Till mitt sista andetag ska jag älska dig med hjärtats alla slag

Älskade Albin. Tänk att det har gått en hel vecka sedan vi kom hem. Ofattbart när jag tänker på det. Sakta plockar vi upp spillrorna av våra liv för att bygga upp en så bra grund det bara går.  Resan har varit allt annat än lätt. Om du inte varit så stark vet jag inte hur jag kunnat fortsätta leva. Tack min älskade son för att du är den du är. En krigare från första stund du tog ditt första andetag. Tack till dig för att du orkade kämpa och fortfarande gör. Och tack till gudarna däruppe som hörde alla våra böner.  Idag har vi fått tid för din operation. 7 juli ska ditt bråck äntligen åtgärdas. Sjung Halleluja. Då har du kämpat med det i 8 månader. Jag ska inte sticka under stolen med att det bara känns helt fantastiskt. Ännu en gång som vi går in genom sjukhusdörrarna. Ännu en gång vi ska skrubba dig till tårar. Ännu en gång vi ska lämna bort dig för att sedan se dig ligga utslagen på iva. Med sond igen. Men tänk efteråt. När du inte har ont av det längre. Fy satan i gatan vad vi ska l