Fortsätt till huvudinnehåll

Hela livet vände, vem valde inte jag

Det var evighetssekunder Tre korta andetag Hela livet vände Vem valde inte jag
Jag hörde ord från mina läppar som aldrig vilat i min mun Tankar aldrig tänkta
Som nya väggar i ett rum

Som om vi alltid älskat sen min dagboks första blad Men att jag får skriva ditt liv
Bara tur det var inget val
Av alla dessa möten och allt som borde hänt Hur sällan är jag orsak
Till att livet vänt


Har ingen ödestro Den tanken ger ingen ro
Men vem vänder vindarna Vem får mej att gå dit jag aldrig gått
Vem tänder stjärnorna som bara jag ser i dina ögon
Vem vänder vindarna och för mej dit min tanke aldrig nått


Ja ni ser ju alla att detta är en del av låttexten Vem tänder Stjärnorna med Eva Dahlgren.
Jag har väl alltid tyckt att det varit en fin låt och sådär men för någon vecka sedan när jag var inne och rotade på youtube såg jag en minidokumentär som ett hjärtebarn gjort där hon intervjuade sina föräldrar om deras upplevelse. Och i detta klipp sa hennes mamma att vid tidpunkten då hennes hjärtbarn kom till världen lyssnade hon mycket på Eva Dahlgren och att hon än idag inte kan höra den utan att gråta. Musik handlar ofta om igenkänning. Och det häftiga är ju när man lyssnar på en låt och känner att låten är "skriven just för mig" eller att "den låten kunde jag ha skrivit". Och när jag då lyssnat till det här youtube-klippet så var jag såklart tvungen att sätta på just Vem tänder stjärnorna. Med nya öron på något vis. Det var ju dessutom ofantligt längesen jag hörde den. Gissa om jag började gråta!! Herregud alltså. När Anders kom hem blev jag tvungen att spela den för honom också :)
Annars är allt bra här i vita huset. Speciellt när vårsolen tittar fram och smeker min hy. Sista kapitlet tragglas det fortfarande med men innan veckans slut ÄR DET KLART. Punkt.

Missade Barnmässan i Karlstad i år. Det hanns helt enkelt inte med. Jag jobbade på fredagen och på lördagen bjöd mamma mig och Anders på konsert medan Meja var på bröllop och Abbe lekte med morfar Hans. Abbe sov över i Mariestad medan vi åkte hem och blev bjudna på mat hos några vänner. På söndagen sken solen och jag gjorde ett tappert försök att städa en del av källaren. Så denna vecka ska jag försöka sälja så mycket grejer som det går innan familjen får flytta ut för alla grejer.

Jag har även haft ett väldans kulturellt liv de senaste veckorna får man väl säga. Vi var på Macken i Göteborg och förra helgen hängde jag med ett av mina teatersällskap på The Book Of Mormon.

Abbe var till ögonmottagningen i Karlstad förra veckan. Han var så duktig, koncentrationen försvann emellanåt och ögondropparna var inte roliga att få men vi blev så stolta. Nu räcker det med att vi följer upp på BVC.

Tänkte försöka spela in när vi spelar teater här hemma. Vi har läst Boken om den lilla lilla gumman och en dag kom jag på att vi kunde spela den som teater ochAbbe var katten. Så sa de på förskolan att de körde just den boken som teater där med! Jag fick se ett klipp och Albin var den lilla gumman i långkjol. Ja mitt hjärta smälte såklart. Hur söt får man bli!?
Han är så klok den där sonen jag fått. Han lär ut engelska till sin mormor och morfar Hans, pratar om haveri och minimonster och kommer på egna sånger.
Vad ska det bli av denna underbara krabat?

Så har jag börjat få fart på min youtube-kanal som dels kommer vara fylld av prematur-prat men också med roligheter. Kör en liten serie som heter: 1 gram i veckan där jag lägger upp lite vardagliga situationer med en komisk twist.
Klicka här för att se senaste klippet

Puss på er!

Kommentarer

  1. Så glad varje gång du skriver. Minns hur det var när vår flicka, 15 v för tidigt föddes. Vår låt blev Ljus och Värme :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Heart of gold

Februari, mest känd som Vabruari. Det är vad vi gör nu, hosta & snor har hittat till Abbe.  Men februari är även en månad då hjärtat får stå i fokus. Och i vår familj har både pappa & son opererat hjärtat, faktiskt helt oberoende av varann.  Efter en hjärtlig förfrågan från Hjärt-Lungfonden kommer Albins berättelse här ❤️ Albin föddes 8 november 2014, den minsta bebis jag nånsin sett. Pga havandeskapsförgiftning behövde han komma ut redan i vecka 25 och med sina nätta 600 gram tog han oss med storm.  Vi visste nu att ingenting skulle bli som förut. Vad vi inte visste var om vår pojke skulle överleva. Han lades i respirator och i två dagar satt jag och stirrade in i plexiglaset på kuvösen, följde blicken från sladdarna som satt på min pojk till maskinen de var kopplade till. Och jag tänkte att det krävdes så mycket för att hålla honom vid liv.  Efter två dagar fick jag äntligen hålla honom i min famn för första gången och det var egentligen först då som det kom en

600 gram kärlek

Hejsan på er alla därute. För drygt en vecka sedan såg livet väldigt normalt ut. Jag (Emelie) & min sambo (Anders) bodde i vårt lilla vita hus som vi flyttade in i i somras, hade Anders dotter  (Meja) varannan vecka, kelade med våra 2 katter, tvättade, städade, diskade, gick till jobbet och somnade tillsammans i den klassiska skeden varje kväll.  Tisdagen den 4 november förändrades allt.  Det är nämligen så att jag och Anders skulle få vårt första gemensamma barn. En liten pojke växte inuti mig, en liten pojke som såg ut som en liten björn när vi fick se hans profil på ultraljudet den 18 september.  "-detta var allt en liten teaterapa" sa barnmorskan på ultraljudet. Inte ville han ligga still en enda gång. Jag kände stolthet från första stund. Till och med i magen hade han fått ärva den estetiska nerven både hans mamma och pappa delar. Anders grät, han skulle få en pojke. En liten grabb som han kunde bygga lego med som inte var rosa. Köra bilbana och kolla spindelmannen.

Till mitt sista andetag ska jag älska dig med hjärtats alla slag

Älskade Albin. Tänk att det har gått en hel vecka sedan vi kom hem. Ofattbart när jag tänker på det. Sakta plockar vi upp spillrorna av våra liv för att bygga upp en så bra grund det bara går.  Resan har varit allt annat än lätt. Om du inte varit så stark vet jag inte hur jag kunnat fortsätta leva. Tack min älskade son för att du är den du är. En krigare från första stund du tog ditt första andetag. Tack till dig för att du orkade kämpa och fortfarande gör. Och tack till gudarna däruppe som hörde alla våra böner.  Idag har vi fått tid för din operation. 7 juli ska ditt bråck äntligen åtgärdas. Sjung Halleluja. Då har du kämpat med det i 8 månader. Jag ska inte sticka under stolen med att det bara känns helt fantastiskt. Ännu en gång som vi går in genom sjukhusdörrarna. Ännu en gång vi ska skrubba dig till tårar. Ännu en gång vi ska lämna bort dig för att sedan se dig ligga utslagen på iva. Med sond igen. Men tänk efteråt. När du inte har ont av det längre. Fy satan i gatan vad vi ska l